ساخت نمونه اولیه نانوابزار تشخیص سرطان

محققان اخیرا نانوابزاری برای تشخیص زودهنگام سرطان ارائه کردند. این دستگاه به صورت سیار بوده و به سادگی می‌توان آن را به نواحی دورافتاده روستایی برد. نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و اخیرا در نمایشگاهی در تایلند رونمایی شده است.

پژوهشگران مرکز ملی فناوری‌نانو (NANOTECH) موفق به طراحی نمونه اولیه از یک دستگاه کولپوسکوپ دیجیتال شدند که از آن می‌توان برای تشخیص سرطان لوله فالوپ تخمدان استفاده کرد. این ابزار که به INSpectDX شهرت دارد به صورت سیار بوده و می‌توان به سرعت از آن برای شناسایی، تصویربرداری و ثبت نتایج حاصل از آزمایش‌های تشخیص سرطان استفاده کرد.
کیتبونگ تانتیسانتیسوم از محققان بخش نانوسیستم مجتمع در مرکز NANOTEC می‌گوید: «بیمارستان‌ها و کلینیک‌های موجود در نواحی روستایی معمولا فاقد ابزار و ادوات مناسب برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان هستند. این ابزار جدید می‌تواند به صورت سیار برای شناسایی سرطان استفاده شود. این دستگاه به پزشکان اجازه می‌دهد تا داده‌های بدست آمده از فرآیند تشخیص بیماری را از طریق سیستم مخابراتی بی‌سیم به مراکز درمانی شهری منتقل کنند. با این کار نتایج به سرعت ارزیابی شده و روش درمانی مناسب سریع برای بیمار تجویز می‌شود.»
این نانوابزار اخیرا در نمایشگاه Thai Medi Fair که از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ آگوست در بانکوک برگزار می‌شود رونمایی شده تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند با این فناوری آشنا شوند.
همچنین این دستگاه به دانشکده پزشکی سیریراج در دانشگاه ماهیدول معرفی شده تا آزمون‌های بیشتری روی آن انجام شود.
این پروژه همکاری مشترکی میان محققان دانشگاه ماهیدول و NANOTEC بوده است.