سی و هفتمین استاندارد ملی ایران در حوزه فناوری نانو منتشر شد

۳۷ امین استاندارد ملی ایران در حوزه فناوری نانو با شماره استاندارد ۱۹۸۱۶-۱ و با عنوان “فناوری نانو- مدیریت ریسک شغلی نانو مواد مهندسی شده قسمت۱ – اصول و رهیافت ها” به چاپ رسید.

هدف از تدوین این استاندارد ارائه راهنمایی در مورد معیارهای سلامت و ایمنی شغلی در رابطه با نانومواد مهندسی‏ شده است که شامل: استفاده از کنترل‏‌های مهندسی و تجهیزات حفاظت فردی مناسب، راهنمایی در مورد ریخت‌و‌پاش و رهایش تصادفی نانو‏مواد و دفع ایمن آن‌ها است.

این استاندارد برای استفاده افرادی مانند مدیران سلامت و ایمنی، مدیران تولید، مدیران محیط زیست، متخصصین بهداشت صنعتی/حرفه‌ای و سایر افراد با مسئولیت ایمن‌سازی تولید، جابجایی، فرآوری و دفع نانومواد مهندسی‌شده کاربرد دارد.

این استاندارد برای نانو‏مواد مهندسی‌شده شامل نانو-اشیائی چون نانوذرات، نانوالیاف، نانولوله‏‌ها، نانوسیم‏‌ها و همچنین حالت توده و کلوخه این مواد (NOAAs) کاربرد دارد. عبارت NOAAs که در این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است، به موادی اطلاق می‌شود که در اشکال اصلی خود یا به ‌صورت ترکیب با مواد دیگر یا از فرآیندهایی آزاد می‌شوند که در چرخه حیات شانس انتشار از آنها را می‌یابند، به‌عنوان‌مثال می‌توان به فعالیت‏‌های پایین دستی مانند دفع اشاره کرد.

*متن کامل این استاندارد از اینجا قابل دسترسی است.