آمادگی برای فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضد سرطان

محققان با استفاده از نانوذرات موفق به ساخت سیستم نانوسل دارویی شدند که قادر است تومور سرطانی را از بین ببرد. محققان شرکت انجین آیسی قصد دارند فاز اول مطالعه بالینی این دارو را آغاز کنند.

شرکت انجین آیسی (EnGeneIC Ltd) اخیرا اعلام کرد سازمان دارو و غذای آمریکا تحقیقات این شرکت را درباره کاربردهای داروی EGFR(EDVs) که با دوکسوروبیسین پر شده تایید کرده است. شرکت انجین اخیرا استفاده از این دارو برای ممانعت از بازگشت تومور سرطان مغز و نخاع را پیشنهاد کرده است.
انجین قصد دارد تا فاز اول مطالعه این دارو را برای بیمارانی که دچار سرطان پیشرفته مغز و نخاع هستند مورد آزمایش قرار دهد. قرار است از داوطلبین این آزمون بالینی تا پایان سال جاری میلادی ثبت نام شود. هدف اولیه این شرکت از انجام فاز اول مطالعه بالینی آن است که ایمنی این ترکیب دارویی در جمعیتی از بیماران مورد آزمایش قرار گیرد. شرکت انجین آیسی پاسخ ضد سرطانی دارو را نیز با استفاده از شاخص‌های استاندارد RANO و OS مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
براساس اظهارات هیمانشو براهمدهات مدیرعامل شرکت انجین این شرکت تا کنون نشان داده که سیستم دارویی جدید آنها برای استفاده در آزمون‌های بالینی مناسب است و نتایج مطالعات اولیه قابل توجه بوده است. این که سازمان غذا و داروی آمریکا ترکیب سه ماده مختلف را داخل یک نانوحامل مجهز به آنتی‌بادی ضدسرطان پذیرته یک گام بسیار مهم در مسیر تحقق اهداف اولیه این پروژه است. محققان معتقداند که این سیستم دارویی قادر است سلول‌های سرطانی غیرقابل ردیابی نظیر گلیوما (سرطان مغز و نخاع) را شناسایی کند. این روش را می‌توان به گونه‌‌ای تغییر داد که داروهای ضدسرطان مخلتف قابل استفاده در این سیستم بوده و از آنها برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها استفاده کرد.
نانوسل‌های مشتق شده از باکتری در واقع نانوذرات دارویی هستند که به گونه‌ای طراح شده‌اند که می‌توان از آنها برای از بین بردن تومورهای سرطانی استفاده کرد به طوری که کمتری اثر سمی را در بدن داشته باشند. یکی از ویژگی‌های این نوع داروها آن است که سیستم‌ ایمنی بدن را به گونه‌ای تحریک می‌کنند که بتواند پاسخ‌های ضدسرطان داشته باشد.