گزارش جدید پروژه نانوولید

این گزارش، یک دستورالعمل خاص برای دستکاری ایمن نانومواد و سایر مواد ابداعی در محیط کار است.

موسسه فدرال سلامت حرفه‌ای کشور آلمان (BAuA) در چارچوب پروژه نانوولید (NanoValid)، گزارشی را با عنوان «حرکت فناوری‌نانو» منتشر کرده است. این گزارش، یک دستورالعمل خاص برای دستکاری ایمن نانومواد و سایر مواد ابداعی در محیط کار است.
گزارش جدید حاوی موارد ذیل است:
• بروشوری در زمینه دستکاری ایمن نانومواد و سایر مواد پیشرفته در محیط کار که این بروشور از فعالیت‌های ارزیابی و مدیریت ریسک در هنگام کار با نانومواد پشتیبانی می‌کند. بروشور فوق، راهبردهای ایمنی و شاخص‌های حفاظت برای دستکاری نانومواد را ارائه می‌کند. همچنین بروشور جدید، پیشنهاداتی برای ذخیره و معدوم کردن نانومواد، حفاظت از آتش‌‌سوزی و انفجار، دوره‌های آموزشی، و سلامت حرفه‌ای نیز ارائه می‌کند؛
• ارائه مطالعات میدانی، شامل مثال‌های کاربردی در زمینه ارزیابی تخصصی ایمنی و سلامت در محیط‌های کاری مختلف. این مطالعات حاوی تشریح کامل شاخص‌های انتشار مختلف در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های پایلوت می‌باشد. این گزارش، روش‌ها، راهبردهای نمونه‌گیری و ادوات را تشریح کرده، نتایج را خلاصه نموده و بحث و بررسی می‌کند. همچنین روش‌های اندازه‌گیری را نیز با هم ترکیب می‌کند؛
• ارائه‌های آماده برای سخنرانی‌های دانشگاهی، دوره‌های آموزشی و نظارتی؛ و
• اسناد عمومی شامل اطلاعات مفید، الگوها، و مثال‌ها، شامل دستورالعمل‌های عملکردی، پروتکل‌های نمونه‌سازی، راهنمای تبادل‌نظر و مقدمه‌ای کوتاه در زمینه مدیریت ایمنی و نانومواد.
لازم به ذکر است پروژه نانو ولید در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا در نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی و با مشارکت ۲۴ سازمان از ۱۴ کشور اروپایی و ۷ سازمان از کشورهای برزیل، کانادا، هند و آمریکا آغاز شده است. هدف اصلی این پروژه که اعتبار آن ۱۳ میلیون یورو است، توسعه مجموعه‌ای از روش‌های مرجع مطمئن برای ساخت، تعیین مشخصات فیزیکی شیمیایی، شناسایی مخاطرات و ارزیابی انتشار نانومواد مهندسی شده است.