استفاده از نانوابرخازن در خودروهای بدون سرنشین

یک شرکت آلمانی اقدام به تولید ابرخازن جدیدی از جنس گرافن و مواد کربنی نانوحفره‌ای کرده است. این ابرخازن در یک خودرو نظامی بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد آن را به شکل قابل توجهی بهبود داده است.

اخیراً یک خودرو نظامی بدون سرنشین (UGV) با نام DSEI 2015 رونمایی شده‌است که در آن از نوعی فناوری ابرخازن‌های گرافنی استفاده شده‌است. این اولین باری است که از این نوع ابرخازن‌ در خودر استفاده می‌شود. این ابرخازن که توسط شرکت اسکلتون تکنولوژیز (Skelton Technology) رکورد بالاترین توان انرژی را شکسته و موجب شده تا این خودرو بتواند با کارایی بالاتری به حرکت در آید.
این خودرو که توسط وزارت دفاع استونی و با همکاری شرکت میلرم (Milrem) ساخته شده، به‌صورت ویژه برای کارهای نظامی طراحی شده‌است. برخلاف خودروهای نظامی بدون سرنشین فعلی، از این خودرو می‌توان در شرایط مختلف نظیر خاموش کردن آتش یا بلند کردن چیزی استفاده کرد. این خودور می‌تواند برای هدف قرار دادن تجهیزات و اسلحه‌های دشمن، عملیات شناسایی و همچنین ارائه خدمات پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
با استفاده از این خودرو می‌توان عملیات‌های نظامی را بهینه‌سازی کرد و هزینه مدیریت نیروی انسانی را کاهش داد. این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو و همچنین لوازم جانبی آن پایین است. با کاهش مصرف انرژی، این خودرو می‌تواند کارایی بیشتری در بخش نظامی داشته باشد. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را از حالت ژنراتور دیزلی به موتور الکتریکی تغییر وضعیت داد.
این ابرخازن موجب کاهش مصرف انرژی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد می‌شود به طوری که کاربر می‌تواند از خدمات آن در شرایط بسیار سخت نظیر هوای سرد مطمئن بوده و در یک بازه زمانی طولانی بی‌نیاز از شارژ یا سوخت‌گیری باشد.
شرکت اسکلتون در حوزه ساخت ادوات ذخیره‌سازی انرژی فعال بوده و با استفاده از نانوساختارهایی نظیر گرافن و ترکیبات کربنی حاوی نانوحفره اقدام به تولید ابرخازن یا قطعات ذخیره‌سازی انرژی می‌کند.
این ابرخازن جدید دو برابر بیشتر از ابرخازن‌های رایج دانسیته انرژی داشته و دانسیته توان آن ۵ برابر بیشتر از نمونه‌های رایج است.
شرکت اسکلتون در سال ۲۰۱۴ خط تولیدی به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع برای تولید نسل جدید ابرخازن‌های خود ایجاد کرده است.