روشی ارزان و ساده برای تولید ادوات رصد علائم حیاتی بدن

پژوهشگران با استفاده از روشی ارزان و ساده موفق به ساخت ابزاری شدند که به راحتی روی پوست بدن نصب می‌شود و علائم حیاتی بدن نظیر ضربان قلب، دما، حرکت عضلات و آب بدن را رصد می‌کند. روش ساخت این ابزار قابل انطباق با روش‌های رایج صنعت الکترونیک است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس موفق به ارائه روشی ارزان قیمت و با کارایی بالا برای رصد شرایط و علائم حیاتی بدن شده است. این ابزار پوشیدنی می‌تواند شرایط بدن نظیر وضعیت قلب را رصد کند. نتایج این پژوهش در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
ناشو لو رهبر این گروه تحقیقاتی با هدف تولید ابزاری شبیه به خالکوبی روی بدن اقدام به طراحی این سیستم کرد تا در نهایت ابزار الکترونیکی بسیار کوچکی ارائه کند که یک بار مصرف بوده و قابلیت تولید انبوه را داشته باشد. این ابزار الکترونیکی روی پوست بدن قابل نصب است.
این گروه تحقیقاتی روشی ارائه کردند که براساس آن زمان تولید این ابزار از چند روز به ۲۰ دقیقه کاهش می‌یابد. این گروه تحقیقاتی معتقداند که این روش جدید آنها قابل انطباق با روش رول به رول رایج در صنعت است. روش رول به رول روشی رایج در صنعت است که برای ایجاد قطعات الکترونیکی روی زیرلایه‌های انعطاف پذیر نظیر پلاستیک قابل انجام است.
ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن لایه نازک می‌توانند همانند خالکوبی روی پوست قرار گیرند. این ابزار جدید را می‌توان روی پوست قرار داد تا علائم حیاتی بدن نظیر ضربات قلب، سطح آب بدن، حرکت عضلات، دما و فعالیت‌های مغزی را رصد کند.
هرچند این نوع ابزار قبلا نیز توسط محققان ارائه شده است اما هزینه تولید آن بسیار بالا بوده و تا کنون امکان عملی برای تولید آن وجود نداشته است. اما این روش جدید کم هزینه بوده و شبیه روش چاپ سه بعدی است با این تفاوت که به جای افزودن ماده، ماده از سطح زدوده می‌شود.
تولید در دو مرحله مختلف انجام می‌شود در مرحله اول با استفاده از چاقوی مکانیکی الکترونیکی الگوهایی روی سطح فلز پلیمر ایجاد می‌شود و در مرحله دوم بخش‌های اضافه از سطح زدوده می‌شود و قطعه الکترونیکی روی سطح هر پلیمری قابل چاپ می‌شود و ساختاری شبیه به خالکوبی پیدا می‌کند.
این چاقو قابل برنامه‌ریزی بوده به طوری که می‌توان هر الگویی با شکل و ابعاد خاص را با استفاده از آن ایجاد کرد.