فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان

یک شرکت هلند قصد دارد فاز اول آزمون بالینی را روی داروی ضدسرطان خود انجام دهد. این سیستم دارویی می‌تواند با دوز بالا و عوارض جانبی کمتر، داروی شیمی‌درمانی را وارد سلول‌های سرطانی کند.

کریستال تراپیوتیکس (Cristal Therapeutics) یک شرکت هلندی فعال در حوزه داروهای ضدسرطان است. این شرکت اخیرا اعلام کرده فاز اول مطالعه بالینی خود را روی داروی CriPec برای مقابله با تومورهای صلب آغاز کرده است. برای انجام این تست بالینی محققان داوطلبانی از بلژیک و هلند را انتخاب کرده‌اند. مقرر شده تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ نتایج این ازمون بالینی منتشر شود.
این سیستم دارویی جدید با استفاده از نانوذرات می‌تواند داروهای شیمی‌درمانی را به بدن وارد کند. این نانودارو به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند رهایش را به صورت کنترل شده در سایت مورد نظر پزشکان انجام دهد بنابراین کارایی آن نسبت به روش‌های رایج افزایش می‌یابد.
CriPec® docetaxel یک راهبرد جدید درمان سرطان است که تا کنون آزمایش‌های پیش‌بالینی مختلفی را با موفقیت پشت سر گذاشته است این نانودارو از ایمنی بالایی برخوردار است. در حالی که محصولات حاوی دوستاکسل فعلی موجود در بازار دارای کارایی محدودی هستند و نرخ زنده ماندن در بیمارانی که از آنها استفاده می‌کنند بالا نیست این نانوداروی جدید می‌تواند جایگزین مناسبی برای ان باشد. یکی از محدودیت‌های داروهای رایج، اثرات جانبی در صورت افزایش دوز مصرف است، این درحالی است که این نانوداروی جدید می‌تواند دوز بالایی از دارو را وارد تومور سرطانی کند.
فاز اول آزمون بالینی توسط فری اسکنز از موسسه سرطان اراسموس در روتردام هلند طراحی شده و پاتریک شوفسکی از بیمارستان دانشگاه لوون بلژیک نیز او را در این کار همراهی کرده است. ایمنی و دوام این دارو در دوزهای مختلف و تحت شرایط مختلف در این آزمون بالینی مورد ازمایش قرار می‌گیرد.
فاز اول این آزمون دو بخش دارد که در بخش اول دوز بهینه دارو بدست می‌آید و در فاز دوم کارایی و ایمنی دارو در این دوز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
جوست هولتیوس مدیرعامل شرکت کریستال می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که فاز اول آزمون بالینی این دارو را آغاز کردیم. نتایج بدست آمده از آزمون‌های پیش‌بالینی مسیر کار را برای انجام آزمون بالینی هموار کرد.»