نشست تخصصی معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع قالب سازی

مرکز توسعه نانو پوشش ایران، نشست تخصصی «معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع قالب سازی» رادر روز سه شنبه مورخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۴ با همکاری جامعه قالب سازان ایران و با حضور ۳۵ نفر از مدیران ۲۵ شرکت صنعتی عضو، در محل سالن کنفرانس ستاد نانو برگزار

در دهه‌های اخیر استفاده از نانوپوشش‌ها به عنوان مواد روکش بر روی ابزارها، قطعات و قالب‌های صنعتی کاربردهای گسترده‌ای یافته است، به گونه‌ای که اکثر شرکت‌های بزرگ صنعتی دنیا، بحث پوشش‌دهی را جزء فرآیند نهایی و غیرقابل اجتناب در ساخت قطعه یا ابزارها قرارداده‌اند. استفاده از این پوشش‌ها موجب افزایش کیفیت و عمرکاری قطعات و ابزارها و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های کلی شرکت خواهد شد.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع در صنایع کشور و همچنین وجود شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات و ارائه دهنده خدمات پوشش‌دهی نانو، مرکز توسعه نانوپوشش ایران زیرمجموعه کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو در طی دو سال گذشته اقدام به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با موضوع کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت با حضور صنعتگران و فناوران مرتبط با این حوزه کرده و در ماه‌های اخیر همکاری‌های مشترکی نیز بین صنایع و فناوران آغاز شده و تعدادی از پروژه‌های صنعتی نیز به نتیجه مطلوب رسیده است.

از این رو مرکز توسعه نانو پوشش ایران، نشست تخصصی «معرفی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها در صنایع قالب سازی» رادر روز سه شنبه مورخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۴ با همکاری جامعه قالب سازان ایران و با حضور ۳۵ نفر از مدیران ۲۵ شرکت صنعتی عضو، در محل سالن کنفرانس ستاد نانو برگزار نمود.

در این نشست اعضای هیئت مدیره جامعه قالب سازان ایران و همچنین مدیران و کارشناسان شرکت‌هایی چون قالب‌های پیشرفته ایران خودرو، صنایع هوایی و مواد ترکیبی فجر، صنعتی بوتان، ارس زنجان، ریخته گری دقیق پولادیر، ارکان صنعت، پارس موکت، تک صنعت البرز، پارس کارا ماشین، تولیدی صنعتی مهرخواه، بهینه گستر فراتاب، طب پلاستیک نوین و … حضور داشتند.

مباحث زیر در نشست فوق مورد بحث و بررسی قرارگرفتند:
۱-    حمایت‌های ویژه ستاد نانو از صنایع در خصوص به کارگیری فناوری نانوپوشش
۲-    معرفی شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعتی لایه نشانی و ارائه دهندگان خدمات در حوزه مهندسی سطح
۳-    معرفی و بررسی اجمالی فرصت‌های صنعتی و تجاری نانوپوشش‌ها درصنایع قالب سازی
۴-    معرفی مرکز توسعه نانوپوشش و خدمات آن
۵-    هم اندیشی مشکلات و چالش های احتمالی پیش روی صنعتی سازی نانوپوشش‌ها در صنایع قالب سازی

شایان ذکر است مرکز توسعه نانوپوشش یکی از زیرمجموعه‌های کارگروه صنعت‌و‌بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. این مرکز یک مدل بومی توانمندسازی فناوری، با هدف توسعه و تقویت فناوری نانوپوشش در کشور و نیز کمک به ایجاد سکوی فناوری مناسب جهت تبادل فناورانه بین صنعتگران و فناوران ایرانی است.

در حال حاضر مرکز توسعه نانو پوشش در گام اول با ارائه خدماتی همچون مشاوره و عارضه‌یابی، مهندسی، تحقیق و توسعه، و آموزش تخصصی و حمایت‌های مالی ویژه در صدد بهره‌مندی صنایع و شرکت‌های متقاضی در حیطه این فناوری است. همچنین این مرکز تصمیم دارد در آینده‌ی نه چندان دور به عنوان یکی از برترین مراکز در حیطه فناوری‌نانو در آسیا خود را معرفی کند تا از این‌ رو به صادرات این فناوری دست یابد.