برگزاری چند سمینار و نشست تخصصی در خصوص کاربردهای نانو در صنعت آب و فاضلاب و برق در استان یزد

در دومین هفته استانی فناوری نانو کشور که به میزبانی استان یزد برپا شده بود٬ سه سمینار و نشست تخصصی آشنایی با فرصت‌های فنی و اقتصادی به کارگیری فناوری نانو در حوزه آب و فاضلاب٬ و در حوزه تولید و انتقال و توزیع برق از سوی کارگزار ترویج صنعتی فناوری نانو در

در نشست آشنایی با فرصت‌های فنی و اقتصادی به کارگیری فناوری نانو در حوزه آب و فاضلاب که به میزبانی آبفا در تاریخ دوم آذر ماه با حضور کارشناسان و مدیران فنی و اجرایی به مباحث  کاربرد فناوری نانو پرداخته شد. از جمله این مباحث را می‌توان به فناوری‌های غشایی در تصفیه آب و پساب ( غشاء سرامیکی، غشاء پلیمری، غشاء نانوالیاف، غشاء اسمز معکوس و مستقیم اصلاح شده با نانو مواد، سیستم‌های الکترودیالیز)، استفاده از فناوری نانو جهت کاهش خوردگی، فولینگ، افزایش  استحکام و آب بندی سطوح و تاسیسات انتقال آب، سیستم‌ها و  نانو‌حسگرهای پایش کنترل کیفیت آب و دیگر روش‌های تصفیه آب مثل یون‌زدای خازنی، نانو کویتاسیون و پلاسما اشاره کرد.

همچنین در این نشست آخرین دستاوردهای فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب جهت آشنایی بیشتر متخصصان این حوزه معرفی شدند که قابلیت‌های محصولات فناوران و صنعتگران داخلی، مورد توجه مدیران و کارشناسان واقع گردید. علاوه بر سمینار فوق، گزارش‌ها و کتابچه‌هایی جهت آشنایی بیشتر صنعتگران و فعالان حوزه صنعت آب و فاضلاب با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین مخاطبین نشست توزیع گردید که لیست آن در ادامه مشاهده می‌گردد:

۱-  کتابچه محصولات فناوری نانو ساخت ایران در صنعت آب و فاضلاب
۲-  بهره گیری از جاذب‌های نانو برپایه آئروژل‌ها در حذف آلاینده‌های نفتی و تصفیه پساب‌های صنعتی
۳-  تصفیه آب با استفاده از غشاء پلیمری نانوفیلتراسیون
۴-  سیستم یون زدایی خازنی
۵-  میکرو/نانو کاویتاسیون در صنعت آب و فاضلاب
۶-  تصفیه آب با استفاده از غشاء سرامیکی نانوفیلتراسیون
۷-  استفاده از غشاء نانو لوله کربنی جهت نمک زدایی و تصفیه آب
۸-  نانوحسگرهای  پایش کیفیت  آب
۹-  کاربرد فناوری پلاسما در تصفیه آب

در این سمینار ۴۸ نفر از مدیران و کارشناسان شامل ۶۵% از آب و فاضلاب، ۲۳% از آب منطقه‌ای یزد و ۱۲% مربوط به بقیه نهاد‌ها و سازمان‌ها مانند خانه صنعت و معدن، فرمانداری، پارک علم و فناوری و … حضور داشتند. همچنین طی برگزاری سمینار و نشست تخصصی کاربردهای نانو در صنعت آب و فاضلاب، ۱۶ فرم تبادل فناوری توسط حاضرین تکمیل گردیده است که ۶۰% تقاضا‌ها مربوط کارشناسان و ۴۰% مربوط به مدیران می‌شود. توزیع این تقاضاها در زیر مشاهده می‌گردد:

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

همچنین در دو سمینار دیگر با موضوع‌های کاربردهای فناوری نانو در بخش تولید و انتقال و همچنین کاربردهای فناوری نانو در بخش توزیع که به ترتیب در روز یکشنبه و دوشنبه اول و دوم آذر ماه در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق استان یزد برگزار شد فناوری نانو و کاربردهای آن در صنعت برق به مدیران و کارشناسان شرکت‌های متولی صنعت برق استان یزد معرفی شد. در مجموع بیش از ۵۰ نفر در این دو سمینار شرکت داشتند که ترکیب جمعیتی آنها به صورت زیر بوده است.
 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

مباحث مطرح شده در این دو سمینار در قالب معرفی فناوری نانو، معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق، معرفی حمایت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پرسش و پاسخ و بحث و تبادل نظر در مورد چالش‌های موجود در در صنعت برق استان و ارائه راهکار و راه‌حل‌های فناوری نانو برای این چالش‌ها بود.

رئوس محتوای سمینارها به قرار زیر بود:
۱-    معرفی فناوری نانو و مزایای آن
۲-    بخش تولید انرژی الکتریکی: در این قسمت سخنران با معرفی صنعت تولید انرژی الکتریکی و اهمیت آن به بخش‌های مختلف این صنعت ورود کرده و چکیده‌ای از چالش‌های موجود را معرفی کرده و راه‌حل‌های فناوری نانو برای این بخش را برای حاضرین تشریح کرد. این بخش از محتوای سمینار بیشتر مورد توجه شرکت کنندگان از شرکت مدیریت تولید نیروی برق یزد که در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد مشغول فعالیت هستند قرار گرفت.
۳-    بخش انتقال انرژی الکتریکی: مشابه قسمت قبل در این قسمت هم محتوا به گونه‌ای تنظیم شده بود که چالش‌های صنعت انتقال انرژی الکتریکی پوشش داده شده و راهکارهای بالفعل و بالقوه فناوری نانو در این حوزه معرفی شده و با مشارکت کارشناسان شرکت برق منطقه‌ای یزد که در حوزه انتقال الکتریکی فعالیت دارند بحث و بررسی شد.
۴-    بخش توزیع انرژی الکتریکی: این قسمت از محتوای سمینار به کاربردهای فناوری نانو در بخش توزیع انرژی برق اختصاص داشت. این بخش با توجه به نیازهای شرکت توزیع نیروی برق استان یزد که در این حوزه فعال است تنظیم شده و مورد استفاده کارشناسان و مدیران این بخش قرار گرفت.
۵-    سایر کاربردهای فناوری نانو: در انتهای معرفی کاربردهای فناوری نانو بخشی هم به معرفی کاربردهای این فناوری در صنعت الکترونیک تخصیص داده شد. این قسمت از سمینار به معرفی چالش‌های این صنعت و راهکارهای مورد استفاده در صنعت روز جهان پرداخت.
۶-    حمایت‌های ستاد: بخشی از زمان سمینار هم به معرفی ستاد ویژه فناوری نانو و انواع حمایت‌های ستاد از فعالیت‌های حوزه فناوری نانو پرداخت. هدف از این بخش ایجاد آشنایی بیشتر محققین و صنعتگران با ستاد و ایجاد زمینه استفاده از حمایت‌های ستاد برای ایشان بود.

در پایان هر سمینار زمانی برای پرسش و پاسخ و بحث و تبادل نظر پیش بینی شده بود. همچنین در پایان فرم‌های تقاضا توزیع شد که اعم مسائل درباره مطالب زیر بود:
۱-    پوشش‌های نانوساختار برای جلوگیری از خوردگی و آسیب تیرهای چراغ برق
۲-    خوردگی صفحات مسی چاه ارت
۳-     رنگ‌های عایق
۴-    پوشش‌های خود تمیز شونده برای تیرهای چراغ برق و روی سلول¬های خورشیدی
۵-    استحکام بخشی به اتصالات

در انتهای سمینارهای یاد شده در مورد سامانه تبادل فناوری ستاد به حاضرین توضیحاتی ارائه شد و از ایشان خواسته شد تا تقاضاهای فناوری خود را در قالب این فرم‌ها تکمیل کنند. در مجموع در این دو سمینار تعداد ۵ درخواست فناوری تنظیم و تحویل کارشناس ستاد شد.

با توجه به اینکه تلفات یکی از عوامل مهم منفی در بازدهی صنعت برق است کارشناسان ستاد در حاشیه سمینارها تلاش کردند با همکاری کارشناسان صنعت برق استان یزد عوامل تلفات انرژی را شناسایی و برای آنها راهکار ارائه دهند.