موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار به منظور حمایت از شرکتهای دارای تاییدیه نانومقیاس و گواهی دانشبنیان در زمینه ارائه خدمات تجاریسازی، اقدام به ارزیابی تخصصی وبسایت این شرکتها خواهد نمود.
کمک به ارتقای کیفیت پایگاه اینترنتی ۳۰ شرکت برتر دارای تاییدیه نانومقیاس
بهرهمندی از یک پایگاه اطلاع رسانی قوی و مناسب برای هر کسب و کاری یکی از ملزومات اصلی بشمار آمده و اکثر بنگاههای تولیدی و خدماتی حتی شرکتهای کوچک نیز سرمایهگذاری ویژهای روی طراحی و البته تولید محتوای موجود در وبسایت خود انجام میدهند. از این رو لازم است این سرمایهگذاری کاملاً هوشمندانه صورت بگیرد. یکی از ابزارهای مناسب برای این کار ارزیابی دقیق وبسایت از جنبههای مختلف در کلیه مراحل طراحی و بهرهبرداری است.
در همین راستا موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار «کریدور» بمنظور تقویت زیرساختهای اطلاعرسانی و بازاریابی شرکتهای تولیدی مورد حمایت و همچنین افزایش توان رقابتی آنان در بازارهای جهانی، با تجمیع نظرات متخصصین و کارگزاران در حوزههای مرتبط از جمله طراحی وبسایت، IT، گرافیک، محتواسازی، بازاریابی و غیره، استانداردی جهت ارزیابی وبسایت شرکتهای تحت پوشش تدوین نموده است. در این استاندارد عوامل تاثیرگذار در زمینه طراحی و کاربری در سه حوزه «فنی»، «بصری» و «عمومی» با ذکر شاخصهایی برای هر کدام دستهبندی و تبیین شده است. در هر یک از این سه حوزه، پارامترهای تاثیرگذار توسط گروههای متخصص مربوطه مشخص شده که ویژگیهای یک وبسایت مناسب را بیان میکند.
به عنوان مهمترین پروژه عملیاتی پس از تدوین استاندارد مذکور، وبسایت ۳۰ شرکت برتر دارای تاییدیه نانومقیاس به منظور عارضه یابی و کمک به ارتقای سطح کیفی آنها توسط کریدور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
در جداول زیر به شاخصهای ارزیابی مربوط به هر یک از حوزهها اشاره شده است.
شاخصها |
معیار امتیازدهی |
دسترسی | منو اصلی- منوی اصلی وبسایت (کمتر از ۶تب)- نقشه وبسایت- لینک برای محصولات، اخبار و خدمات ویژه |
به روز بودن | وجود بخش اخبار و اطلاعات روز- وجود حداقل سه خبر با تاریخ حداکثر یک ماه- استمرار در خبررسانی- مقاله با محتوای چند رسانه ای به روز- گزارش از رویدادهای برگزار شده |
اطلاعات تماس | دسترسی ساده به اطلاعات تماس- اطلاعات تماس کامل- نقشه- در اختیار داشتن ایمیل سازمانی |
محصولات و خدمات | وجود بخش محصولات و خدمات و دسته بندی این بخش- قابلیت جستجو- دسته بندی به همراه جستجو و نظر کاربران |
جابجایی بین صفحات | وجود منو وبسایت در تمامی صفحات- لینک صفحه اصلی در تمامی صفحات- لینک اشاره به بالای صفحه در انتهای صفحات- نقشه وبسایت |
هویت وبسایت | بهره گیری از لوگوی شرکت، رنگ و طرح سازمانی- شرکتهای همکار- لینک به وبسایت محصولات نانو (nanoproduct.ir) و ستاد نانو و کریدور- مشتریان و نمونه کارها- درباره ما (اهداف، چشم انداز و ماموریت) |
تعامل مخاطبین | بخش تماس با ما- امکان ثبت اطلاعات مخاطب در سایت- امکان ثبت نظر- وجود تالار گفتگو |
امکان جستجو | امکان جستجو در سایت- امکان جستجو در بخشهایی مختلف- قرارگیری باکس جستجو در محل مناسب |
دسته بندی محتوا | اطلاعات کاربردی- اخبار روز حوزه- اطلاعات علمی |
نگارش متون | این امتیاز توسط کارشناسان ادبیات و رسانه داده می شود |
قابل چاپ بودن | امکان چاپ صفحات محصولات و خدمات- امکان چاپ اخبار و مقالات- امکان چاپ اطلاعات تماس |
چند زبانی | زبان فارسی- زبان دوم- زبان سوم |
جدول۲: ارزیابی حوزه بصری وبسایتها
شاخصها | صفحات مورد ارزیابی |
تعادل- تناسب- چشمانداز | صفحه اصلی |
تاکید- حرکت- الگوها | محصولات |
تکرار- نواخت- تنوع | اخبار |
هماهنگی-یکدستی | تماس با ما |
جدول۳: ارزیابی حوزه فنی وبسایتها
شاخصها |
معیار امتیازدهی |
تطابق با استانداردها و توصیه ها | استانداردهای W3C – توصیههای usability.gov- استانداردهای داخلی |
فناوری و محل host | استفاده از host داخلی |
مرورگری و هدایت | ساختار منو- نقشه سایت- امکان جستجو- مشخص بودن محل کاربر در سایت |
قابلیت دسترسی | چند زبانی- پشتیبانی از مرورگرهای مختلف- Responsiveness- پشتیبانی از RSS- ثبت دامنههای مشابه |
SEO | متن برای عکس- ثبت در موتورهای جستجو- Header Tags- امکان جستجو برای محتوی پویا- Meta Tags |