کارت بازی آموزشی فناوری‌ نانو

«نانو در اقصی‌نقاط جهان» یک بازی کارتی است که به این منظور طراحی شده است تا مشارکت‌کنندگان در آن، استفاده‌های بالقوه از فناوری‌ نانو را در اقصی نقاط جهان منعکس کنند.

زمانی که به فعالیت‌های محققان در حوزه فناوری‌ نانو فکر می‌کنید، ممکن است این تصور را داشته باشید که مهندسان و دانشمندان ساختارهای فوق‌العاده کوچکی را در آزمایشگاه‌های پیشرفته دستکاری می‌کنند. اما افراد بسیاری، نظیر برنامه‌ریزان اجتماعی، سیاست‌گذاران، طراحان شهری و … به آینده این فناوری علاقمند هستند. در این راستا، مرکز فناوری‌ نانو در جامعه، وابسته به دانشگاه ایالتی آریزونا، با حمایت بنیاد ملی علوم ایالات متحده آمریکا (NSF) فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد تا مردم و کارشناسان مختلف، در زمینه استفاده از فناوری‌ نانو در حوزه‌های مختلف و اثربخشی آن بیاندیشند. کارگاه ارزیابی چرخه حیات برای نوآوری مسوولانه، تورهای شهرهای آینده، استودیوی طراحی ۲۰۵۰ فونیکس و بازی کارت نانو در اقصی‌نقاط جهان، از جمله فعالیت‌های اخیر مرکز مذکور بوده است.
«نانو در اقصی‌نقاط جهان» یک بازی کارتی است که به این منظور طراحی شده است تا مشارکت‌کنندگان در آن، استفاده‌های بالقوه از فناوری‌ نانو در اقصی نقاط جهان را منعکس کنند. در این بازی، هر کدام از بازیگران سه کارت به عناوین: کارت شخصیت، کارت فناوری کنونی، و کارت فناوری آینده دریافت می‌کنند. در ادامه، از هریک از بازیگران خواسته می‌شود تا نقش شخصیت خود را ایفا کنند تا کاربردهایی از فناوری‌ نانو را بیابند که می‌توانند از آن‌ها منتفع شوند. بعد از پایان بازی، یک بحث و تبادل‌نظر بین بازیگران انجام می‌شود تا به آن‌ها کمک کند تا انتخاب‌های خود را منعکس کرده و مشکل مربوط به یافتن فناوری‌های مناسب برای بسیاری از شخصیت‌ها را حل کنند و کاربردهای ممکن فناوری‌ نانو که می‌توانند از آن‌ها منتفع شوند را ارائه نمایند.
اهداف آموزشی این کارت‌ها عبارتند از:
• تفکر در زمینه کاربردهای فناوری‌نانو فراتر از تجربه آنی آن‌ها.
• تشریح برخی از استفاده‌های کنونی و چشم‌انداز‌های آتی فناوری‌ نانو.
• شناسایی کاربردهای فناوری‌ نانو که در حال توسعه بوده و در کشورهای ثروتمند استفاده خواهند شد.
• شناسایی کاربردهای فناوری‌ نانو که کشورهای در حال توسعه می‌توانند از آن‌ها منتفع شوند.