بطری حاوی نانوفیلتر برای تصفیه آلاینده‌های آب

یک شرکت آمریکایی موفق به ارائه فناوری نانوفیلتراسیون درون بطری آب شده‌است. این شرکت بطری را ارائه کرده است که با وارد کردن آب در آن، آلاینده‌های آب تصفیه می‌شوند.

شرکت بلیک گراتون (Blake Gratton) در حال ساخت فیلتر جدیدی برای تصفیه آب‌های آلوده است. این شرکت موفق به ساخت فیلتری شده‌ که قادر است آلاینده‌های موجود در آب را از بین ببرد. بلیک قصد دارد این فناوری را وارد بازار کند. این فناوری که با نام Fit Bottle ارائه شده، قادر است آلاینده‌های بیماری‌زای آب را در کشورهای توسعه یافته و عقب‌مانده از بین ببرد.
در حال حاضر نیمی از مردم ساکن در کشورهای در حال توسعه از مشکل بیماری‌های ناشی از میکرواورگانیسم‌های آب رنج می‌برند. هر ساله به دلیل آلودگی آب، بیش از چهار میلیارد نوع بیماری ایجاد می‌شود که یک میلیون نفر در اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
برای حل این مشکل، شرکت بلیک اقدام به ساخت بطری حاوی فیلتر منحصر به فردی کرده است که قادر به از بین بردن آلاینده‌های آب است. این بطری می‌تواند نیاز آب آشامیدنی را تأمین کند. از این بطری در هر زمان و در هر کجا می‌توان استفاده کرد.
فناوری تصفیه آب با این بطری توسط ناسا ارائه و در ساخت آن از فناوری‌ نانو استفاده شده‌است. این فیلتر دارای حفره‌های بسیار کوچکی است که بارهای مثبت ایجاد می‌کند. این بارهای مثبت در نهایت آلودگی‌های باکتریایی را که دارای بار منفی هستند به خود جذب می‌کند. در این سیستم تصفیه آب از هیچ چسبی استفاده نشده‌است؛ بنابراین، مساحت سطحی آن کاهش نمی‌یابد و عملکرد فیلتر دستخوش تغییر نمی‌شود.
این بطری قادر است ۹۹ درصد از باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد شیمیایی سمی را از آب حذف کند. نتایج عملکرد این بطری‌ها توسط آزمایشگاه‌های مختلف تأیید شده‌است.
نیاز برای آب سالم هر روز رو به افزایش است. در آمریکا از کُلُر برای تصفیه آب‌های جاری نظیر رودخانه‌ها استفاده می‌شود. این فناوری جدید قادر است ابزاری ساده برای تأمین آب سالم را در اختیار مردم قرار دهد. برای استفاده از این فناوری کافی است آب آلوده به داخل بطری ریخته شود؛ آب با عبور از فیلتر ویژه این بطری تصفیه می‌شود.