تولید نقاط کوانتومی ویژه ساخت LCD

یک شرکت آلمانی با همکاری موسسه تحقیقاتی پلیمر کاربردی فرانهوفر موفق به تولید نقاط کوانتومی برای استفاده در LCDها شدند. این گروه، نقاط کوانتومی را به شکلی کنترل شده و با ویژگی‌های مناسب برای ساخت نمایشگر تولید کردند.

نقاط کوانتومی موجب افزایش کیفیت رنگ در LCDها می‌شود با این حال، نانوبلورهای کادمیم برای محیط‌زیست خطرناک هستند. اخیرا محققان موسسه تحقیقاتی پلیمر کاربردی فرانهوفر با همکاری یک بخش صنعت موفق به ساخت نقاط کوانتومی از جنس فسفید ایندیم شده‌اند.
اخیرا صنعت تولید نمایشگر و تلویزیون رشد قابل توجهی کرده است به طوری که کیفیت تصاویر بهبود یافته و رنگ‌ها غنی‌تر شده‌اند. دلیل این بهبود کیفیت، وجود بلورهای بسیار کوچکی موسوم به نقاط کوانتومی است که ضخامتی در حد چند اتم دارند. این نانوذرات به‌عنوان واحدهای نور زمینه در نمایشگرهای LCD مبتنی بر نقاط کوانتومی استفاده می‌شود. این نقاط کوانتومی دارای ویژگی‌های دیگری نیز هستند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم نقاط کوانتومی، خواص نوری آنها است که می‌تواند با تغییر ابعاد نقاط کوانتومی این خواص را به دلخواه کنترل کرد.
آرمین ودل از محققان موسسه تحقیقاتی پلیمر کاربردی فرانهوفر می‌گوید: « این بدان معناست که به زودی استفاده از سه رنگ سبز، قرمز و آبی منسوخ خواهد شد و همه رنگ‌ها توسط یک ماده واحد ایجاد می‌شود. این به معنای صرفه‌جویی در پول و زمان است.»
در طول چند سال گذشته محققان این پروژه روی ساخت و کنترل محصولات نقاط کوانتومی کار کرده‌اند. آنها با استفاده از سنتز شیمیایی موفق به تولید این نانوذرات و بهینه‌سازی آنها برای استفاده در حوزه‌های مختلف شدند. این نقاط کوانتومی در حالت اولیه که بسیار کوچک هستند نور آبی تولید می‌کنند و در ابعاد بالای ۲ نانومتر به رنگ سبز در می‌آیند. با افزایش ابعاد و رسیدن به ۷ نانومتر، طیف رنگ قرمز را منتشر می‌کنند. این گروه تحقیقاتی با همکاری شرکت NDF آلمان روی تولید این نقاط کوانتومی کار می‌کنند. این نقاط می‌تواند رنگ‌های مختلفی را ایجاد کند که برای این کار روی سطح پلاستیک قرار داده می‌شود. این پلاستیک‌ها به‌صورت فیلم‌های نازک در آمده و در ساخت نمایشگر استفاده می‌شود.