دستورالعمل ساخت سه دستگاه مرتبط با نانوفناوری DNA

اخیرا مقاله‌ای منتشر شده که در آن محققان روش ساخت سه دستگاه مرتبط با نانوفناوری DNA را منتشر کرده‌اند. این اطلاعات منبع باز بوده و قابل استفاده برای عموم است. یکی از ویژگی‌های این تجهیزات ارزان بودن آنها است.

راه‌اندازی یک آزمایشگاه فناوری‌نانو مبتنی بر DNA فرآیند پرهزینه‌ای است به طوری که یک سخت افزار برای آزمایش‌های DNA چندصد هزار دلار هزینه دارد. ارائه نرم‌افزارهای منبع باز می‌تواند در کاهش این هزینه‌ها موثر باشد.
پیش از این گزارش‌هایی درباره این که چگونه یک گروه دانشجویی موفق شدند میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) ارزان قیمت تولید کنند (کمتر از ۵۰۰ دلار) یا گزارش درباره تولید سیستم فتولیتوگرافی رومیزی با قیمت کمتر از ۳۰ دلار منتشر شده است.
اخیرا مقاله‌ای با عنوان “Open source and DIY hardware for DNA nanotechnology labs” در نشریه Journal of Biological Methods منتشر شده است که در آن سه مثال از فناوری منبع باز Do it yourself (DIY) ارائه شده است. این فناوری‌ها با استفاده از فرآیندهای کم هزینه ساخته شده است.
پیتر آلن از محققان این پروژه می‌گوید:«دلایل متعددی وجود دارد که براساس آنها استفاده از راهبردهای منبع باز برای تجهیزات آزمایشگاهی منطقی است. تجهیزات منبع باز بسیار منعطف و ارزان قیمت بوده و به محققان اجازه می‌دهد با ریسک کمتری به استقبال پروژه‌های جدید بروند.»
طراحی اسنکر ژل برای جداسازی DNA با الکتروفوریز
این دستگاه کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارد و می‌تواند شناسایی فلورسانس را به راحتی انجام دهد. این دستگاه حساسیت ابزارهای تجاری رایج را داراست. محققان در این مقاله تمام مراحل ساخت این ابزار را قدم به قدم ارائه کردند.
قالب ژل برای الکتروفوریز پلی آکریل آمید (PAGE)
الکترولیز پلی‌اکریل آمید و خالص سازی DNA از ملزومان کار با این ماده است. نانوفناوری DNA براساس اجزا بسیار کوچک DNA بنا شده است. به همین دلیل استفاده از PAGE ضروری است. این گروه روشی برای تولید این پلیمر به شکل دلخواه ارائه کردند.
دستگاه هموژنایزر
این هموژنایزر می‌تواند برای تولید ذرات کلوئیدی از پلی‌اکریل آمید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نسل جدید دستگاه‌های توالی‌سنج به این ابزار نیاز خواهند داشت. این دستگاه بسیار ارزان بوده و نمونه اولیه آن ساخته شده است.