سمینار و نشست تخصصی کاربردهای نانو در صنعت آب و فاضلاب در ارومیه

سمینار و نشست تخصصی آشنایی با فرصت‌های فنی و اقتصادی به کارگیری فناوری‌نانو در حوزه آب و فاضلاب با حضور مدیران و کارشناسان حوزه آب ارومیه در تاریخ ۱۷ آذر ماه در آبفا ارومیه برگزار گردید.

در این نشت با حضور کارشناسان و مدیران فنی و اجرایی به مباحث کاربرد فناوری نانو پرداخته شد. از جمله این مباحث را می‌توان به فناوری‌های غشایی در تصفیه آب و پساب (غشاء سرامیکی، غشاء پلیمری، غشاء نانوالیاف، غشاء اسمز معکوس و مستقیم اصلاح شده با نانو مواد، سیستم‌های الکترودیالیز)، استفاده از فناوری نانو جهت کاهش خوردگی، فولینگ، افزایش استحکام و آب‌بندی سطوح و تاسیسات انتقال آب، سیستم‌ها و نانو‌حسگرهای پایش کنترل کیفیت آب و دیگر روش‌های تصفیه آب مثل یون‌زدای خازنی، نانو کاویتاسیون و پلاسما اشاره کرد.
 
همچنین در این نشست آخرین دستاوردهای فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب جهت آشانایی بیشتر متخصصان این حوزه معرفی شدند که قابلیت‌های محصولات فناوران و صنعتگران داخلی، مورد توجه مدیران و کارشناسان واقع گردید. علاوه بر سمینار فوق، گزارش‌هایی جهت آشنایی بیشتر صنعت‌گران و فعالان حوزه صنعت آب و فاضلاب با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین مخاطبین نشست توزیع گردید که لیست آن در ادامه مشاهده می‌گردد:

 ۱-   تصفیه آب با استفاده از غشاء پلیمری نانوفیلتراسیون
۲-   سیستم یون‌زدایی خازنی
۳-   تصفیه آب با استفاده از غشاء سرامیکی نانوفیلتراسیون
۴-   استفاده از غشاء نانولوله کربنی جهت نمک‌زدایی و تصفیه آب

در این سمینار ۱۵۷ نفر از مدیران و کارشناسان آب و فاضلاب شهری، آب منطقه‌ای ارومیه، آب و فاضلاب روستایی، حفاظت محیط زیست استان حضور داشتند. توزیع سازمانی حاضرین در جلسه در زیر مشاهده می شود:
 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

در این نشست نزدیک به ۱۹ درصد حاضرین را مدیران اجرایی سازمان‌ها تشکیل می‌دادند و ۸۱ درصد شامل کارشناسان و متخصصان این حوزه بود. همچنین طی برگزاری سمینار و نشست تخصصی کاربردهای نانو در صنعت آب و فاضلاب، فرم تبادل فناوری توسط حاضرین تکمیل گردیده است که بیشتر تقاضا‌ها مربوط کسب اطلاعات علمی و صنعتی فناوری نانو در حوزه آب و فاضلاب را شامل می‌شود.