برگزاری سمینار آشنایی با کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و ساختمان در ارومیه

در سومین هفته استانی فناوری نانو کشور که به میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار شد، سمینار و نشست تخصصی آشنایی با فرصت های فنی و اقتصادی به کارگیری فناوری نانو در حوزه برق و ساختمان با حضور مدیران و کارشناسان این حوزه در تاریخ ۱۸ آذرماه در ارومیه برگزار ش

در سمیناری که در شرکت برق منطقه‌ای برگزار شد، فناوری نانو و کاربردهای آن در صنعت برق به مدیران و کارشناسان شرکت‌های متولی صنعت برق استان آذربایجان غربی معرفی شد. در مجموع بیش از ۷۰ نفر در این سمینار شرکت داشتند.
 
مباحث مطرح شده در این سمینار در قالب معرفی فناوری نانو، معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق، معرفی حمایت‌های ستاد نانو، پرسش و پاسخ و بحث و تبادل نظر در مورد چالش‌های موجود در در صنعت برق استان و ارائه راهکار و راه‌حل‌های فناوری نانو برای این چالش‌ها بود.

رئوس محتوای سمینارها به قرار زیر بود:
۱-    معرفی فناوری نانو و مزایای آن
۲-    بخش تولید انرژی الکتریکی: در این قسمت سخنران با معرفی صنعت تولید انرژی الکتریکی و اهمیت آن به بخش‌های مختلف این صنعت ورود کرده و چکیده‌ای از چالش‌های موجود را معرفی کرده و راه‌حل‌های فناوری نانو برای این بخش را برای حاضرین تشریح کرد. این بخش از محتوای سمینار بیشتر مورد توجه شرکت کنندگان از شرکت مدیریت تولید نیروی برق یزد که در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد مشغول فعالیت هستند قرار گرفت.
۳-    بخش انتقال انرژی الکتریکی: مشابه قسمت قبل در این قسمت هم محتوا به گونه‌ای تنظیم شده بود که چالش‌های صنعت انتقال انرژی الکتریکی پوشش داده شده و راهکارهای بالفعل و بالقوه فناوری نانو در این حوزه معرفی شده و با مشارکت کارشناسان شرکت برق منطقه‌ای یزد که در حوزه انتقال الکتریکی فعالیت دارند بحث و بررسی شد.
۴-    بخش توزیع انرژی الکتریکی: این قسمت از محتوای سمینار به کاربردهای فناوری نانو در بخش توزیع انرژی برق اختصاص داشت. این بخش با توجه به نیازهای شرکت توزیع نیروی برق استان یزد که در این حوزه فعال است تنظیم شده و مورد استفاده کارشناسان و مدیران این بخش قرار گرفت.
۵-    سایر کاربردهای فناوری نانو: در انتهای معرفی کاربردهای فناوری نانو بخشی هم به معرفی کاربردهای این فناوری در صنعت الکترونیک اختصاص داده شد. این قسمت از سمینار به معرفی چالش‌های این صنعت و راهکارهای مورد استفاده در صنعت روز جهان پرداخت.
۶-    حمایت‌های ستاد: بخشی از زمان سمینار هم به معرفی ستاد نانو و انواع حمایت‌های ستاد از فعالیت‌های حوزه فناوری نانو پرداخت. هدف از این بخش ایجاد آشنایی بیشتر محققین و صنعتگران با ستاد و ایجاد زمینه استفاده از حمایت‌های ستاد برای ایشان بود.

در پایان هر سمینار زمانی برای پرسش و پاسخ و بحث و تبادل نظر پیش بینی شده بود. همچنین در پایان فرم‌های تقاضا توزیع شد که تقاضای خاصی ارایه نشد. علاوه بر سمینار فوق، گزارش‌هایی جهت آشنایی بیشتر صنعت‌گران و فعالان حوزه صنعت برق با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین مخاطبین نشست توزیع گردید که لیست آن در ادامه مشاهده می‌گردد:
۱-    کتابچه محصولات فناوری نانو در صنعت برق
۲-    گزارش عمومی کاربردهای فناوری نانو در بخش انتقال
۳-    گزارش تخصصی کاربردهای فناوری نانو در مقره
۴-    گزارش تخصصی کاربردهای فناوری نانو در کابل

در آخرین روز از هفته نانو در آذربایجان غربی نشست تخصصی دیگری در حوزه صنعت ساخت و ساز، با حضور فعالین حوزه ساخت و ساز در شهرستان خوی و همکاری استانداری محترم استان و سازمان صنعت و معدن شهرستان خوی در اتاق اصناف این شهرستان برگزار شد.  

این نشست با حضور تعدادی از تولید کنندگان و صنعتگران استان و تعدادی از مسئولین سازمان صنعت و معدن شهرستان‌های استان آذربایجان غربی برگزار گردید. در این نشست مباحثی از قبیل فناوری نانو در پوشش‌ها، عایق‌ها، تصفیه آب و هوا، شیشه، فولاد، چوب٬ بتن‌ها و افزودنی‌های بتن، سیمان، لوله و اتصالات و حسگرهای ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه نحوه به کارگیری فناوری‌های فوق در حوزه‌های مربوط به صنعتگران مورد بحث قرار گرفت. در پایان صنعتگران تقاضاهای خود را جهت بررسی در ستاد نانو مطرح کردند. بیشترین تقاضاهای ثبت شده در این نشست در حوزه‌های سبک‌سازی سازه‌ها و بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین پوشش‌های دکوراتیو ساختمانی متمرکز بوده‌اند.

در پایان جهت بروزرسانی اطلاعات صنعتگران گزارش‌های کوتاه صنعتی به شرح زیر تقدیم گردید:
۱-    کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان
۲-    فناوری نانو در رنگ‌های آنتی باکتریال
۳-    کاربرد فناوری نانو دربتن
۴-    فناوری نانو در لوله‌های بی‌صدای فاضلاب
۵-    کاربرد فناوری نانو در حسگرهای ساختمان
۶-    کاربرد فناوری نانو در عایق‌های صوتی
۷-    کاربرد فناوری نانو در عایق‌های حرارتی
۸-    کاربرد فناوری نانو در عایق‌های رطوبت