ترکیب زهر افعی با هیدروژل: داروی انعقاد خون

سایت NBIC- محققان با استفاده از زهر نوعی افعی و ترکیب آن با هیدروژل دارای نانوالیاف، موفق به ساخت داروی انعقاد خون شدند که در مدت زمان کمتر از ۶ ثانیه خونریزی را متوقف می‌کند. این دارو برای جراحی‌ها بسیار ایده آل است. محققان این زهر را به جای افعی، از باک

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC) پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود موفق شدند با استفاده از ترکیب زهر مار و نوعی هیدروژل موفق به تولید دارویی به نام SB50 تولید کنند. این هیدروژل که دارای نوعی نانوالیاف است برای ممانعت از خونریزی بسیار مناسب است. نتایج تحقیقات روی این ماده نشان داده که این دارو حتی اگر با مواد ضدانعقاد ترکیب شود بازهم قادر به جلوگیری از خونریزی خواهد بود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Biomaterials Science and Engineering منتشر شده است.
جفری هارتگرنیک از محققان این پروژه می‌گوید: « این موضوع بسیار جالب است که می‌توان از ماده‌ای که بسیار کشنده و مرگبار است برای نجات جان انسان‌ها استفاده کرد.»
SB50 هیدروژلی است که حاوی نوعی ماده زهراگین است که به باتروکسوبین شهرت دارد. این زهر توسط نوعی افعی در آمریکای جنوبی تولید می‌شود. باتروکسوبین که در این آزمایش‌ها مورد استفاده قرار گرفته از باکتری‌های اصلاح شده و خالص‌سازی شده تولید شده است. در واقع این ماده مستقیما از مار گرفته نشده بلکه برای تولید آن از باکتری‌های مهندسی شده استفاده شده است.
باتروکسوبین به دلیل خواص انعقادی شهرت دارد. زمانی که این ماده با هیدروژل سنتز شده از مواد نانوالیاف ترکیب می‌شود، خواص انعقادی آن بهبود می‌یابد. زمانی که این ماده به صورت سیال به زخم تزریق می‌شود، تبدیل به ژل شده و در مدت زمان ۶ ثانیه موجب انعقاد می‌شود. این ماده از ترکیبات انعقادی رایج نظیر هرپین عملکرد بهتری دارد.
جفری هارتگرنیک می‌گوید: « از نقطه نظر کلینیکی، این یافته اهمیت بسیاری دارد. مواد زیادی وجود دارد که موجب انعقاد خون می‌شود. زمانی که شما از هرپین استفاده می‌کنید بخش اعظمی از این ماده در فرآیند انعقاد استفاده نمی‌شود و فرآیند به کندی پیش می‌رود. این موضوع هنگام خونریزی‌های شدید بسیار مهم است. هنگام جراحی‌ها، انعقاد سریع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. استفاده از باتروکسوبین به ما اجازه می‌دهد که با این مشکل به سادگی روبرو شویم. فرآیند انعقاد با این روش به سرعت آغاز می‌شود بدون این که نیاز به هرپین باشد.»