آشنایی ۷۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی نانو با مفاهیم کارآفرینی و مدیریت کسب و کار

سیزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌نانو با هدف سوق‌دهی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط با فناوری‌نانو از فضای تحقیقات بنیادی به سمت تحقیقات کاربردی به منظور تجاری‌سازی هر چه بیشتر ایده‌های مطرح شده در پایان‌نامه‌های کارشناسی ا

از جمله اهداف دوره‌های توانمندسازی می‌توان به آشنایی با کاربردهای نانو در صنایع و نیازهای پژوهشی-کاربردی کشور، آشنایی با مفاهیم کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، مالکیت فکری، کمک به انتخاب پایان نامه‌های کاربردی و کمک به شناسایی مسیر شغلی آینده اشاره کرد.

در سیزدهمین دوره توانمندسازی‌سرمایه‌های انسانی فناوری نانو ۷۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی شرکت‌ داشته‌ و همانند ۱۲ دوره گذشته با مباحثی چون، کارآفرینی و روش‌های تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی؛ پتنت و روش‌های مرور و جستجوی آن؛ شخصیت شغلی و انتقال تجربیات کارآفرینان موفق نانویی و همچنین با ارتباط مستقیم با مسوولان و کارشناسان ستاد با برنامه‌ها و حمایت‌های ستاد توسعه فناوری نانو آشنا شدند.

علاوه بر این مباحث، دانشجویان در این دوره‌ در یک کارتیمی به طور عملی با بوم کسب وکار آشنا شده و تدوین آن را تجربه کردند. این فعالیت تیمی به شرکت‌کنندگان نقش‌آفرینی در گروه و انجام رقابت با سایر گروه‌ها و ورود به عرصه کسب و کار را می‌آموزد.

برخی  مطالب  ارائه شده در کارگاه‌های  این دوره سه روزه به شرح ذیل است.
نخستین کارگاه این دوره با موضوع «فرایند تجاری‌سازی، طرح کسب و کار و مدل درآمدی» توسط دکتر ابراهیمی، استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به شرکت کنندگان ارائه شد.

دکتر ابراهیمی در این کارگاه به تشریح مباحثی چون، فرایند کامل ایده تا محصول، پارامترهای مدل کسب و کار و معرفی بخش‌های مختلف بوم کسب و کار پرداخت.

وی در خصوص کسب و کار خاطر نشان کرد: «لازم نیست همه کارهای مربوط به کسب و کار خود را خودتان انجام دهید. لازم نیست همه چیز را شما تولید کنید. باید بتوانید کار کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید و روی آن متمرکز شوید و بعد با شرکای کلیدی کار را پیش ببرید. امروز کسب و کارهای بزرگ و برندهای شناخته شده با همین شیوه محصولات خود را در سطح بین‌المللی تولید و توزیع می‌کنند.»

وی همچنین تصریح کرد : «برای توسعه کسب و کار خودتان، رهبر باشید نه یک رئیس! باید بتوانید تمام تیم را همدل کنید و برای موفقیت تیم تلاش کنید، نه فقط برای رشد و بالا رفتن خودتان. صاحبان کسب و کارهای بزرگ دنیای امروز رهبران با تیم‌های قوی هستند!»

دومین کارگاه دوره نیز با موضوع «آشنایی با مباحث مالکیت فکری» توسط مهندس ختمی‌مآب برگزار شد. وی در خصوص انواع دارایی‌های فکری افزود: «دارایی‌های پولی، دارایی‌های فیزیکی(ساختمان، زمین وغیره) و دارایی‌های فکری (دانش فنی، طرح‌های صنعتی، بانک اطلاعات، ایده…) از انواع دارایی‌های شناخته شده در جهان‌اند.

وی ادامه داد: «یکی از مهمترین انواع دارایی‌های فکری «اختراع» است. در واقع اختراع یک محصول جدید یا روشی جدید برای انجام کاری که برای اولین بار در دنیا انجام شده است، که در واقع توانسته یک مشکل فنی و صنعتی را حل کند.»

مهندس ختمی‌مآب در ادامه به تشریح ویژگی‌های یک اختراع جهت ثبت پرداخت و گقت: «برای ثبت یک اختراع ایده شما بایستی، قوانین ملی را نقض نکند، در کل دنیا نو باشد(داشتن نوآوری)، بدیهی نبوده و گام اختراعی و ابداعی داشته و قابل تولید و صنعتی شدن باشد.»

برنامه‌های روز دوم سیزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با کارگاه آموزشی تجاری‌سازی فناوری نانو آغاز شد.

این کارگاه همانند دوازده دوره گذشته توسط دکتر نظری جذاب و پویا برگزارشد.
 دکتر نظری پس از ارائه توضیحاتی در خصوص تعریف نتیجه‌گر، تعریف محتوا گرا و تعریف فرایند گرا افزود: «تجاری سازی، خلق ثروت از نوآوری است و این یک فرآیند است. بیان تجاری سازی با سایر روش‌های تعریف دیگر منجر به تولید یک محصول متمایز و کسب ثروت از آن نخواهد شد. وجود یک ایده برای شروع، رشد یا توسعه کسب و کار ضروری است؛ اما تجـارت‌پذیر شدن ایده نیازمنـد مطـالعه، ارزیابی، تحلیـل و مشـاوره با صاحبان فن است.»

وی ادامه داد: «ارائه مشــاوره، تحقیق و توسعه، خدمات تجاری سازی، بازاریابی و بازارسازی، خدمات پس از فروش و… همگی مثـال‌های موفقی از کسب و کارهـای مبتنی بر طراحی خدمات هستند. این دسته محصولات یا خدمات، جایگزین  کالا و خدمات قبلی و مرسوم می‌شوند. از نظر بازاریابی «HIGH RISK» تلقی می‌شود، چون با مقاومت فرهنگی (بدبینی مردم) و مقاومت فرهنگی (بدبینی مردم) در بازار مواجه است.»

در حاشیه برنامه‌ها و کارگاه‌های این دوره مسابقه برج روزنامه نیز با هدف افزایش قدرت خلاقیت، ایده‎پروری و کسب تجربه کار تیمی گروه‌ها به اجرا درآمد.

سومین کارگاه در پایان دومین روز برگزاری سیزدهمین دوره کارگاه آموزش عملی جستجوی پتنت توسط دکتر علم‌خواه برگذاری شد.
وی در خصوص اهمیت جستجوی پتنت‌ خاطر نشان کرد: «در راستای جلوگیری از تحقیقات تکراری٬ جلوگیری از نقض احتمالی حقوق سایرین، جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و یافتن ایده‌های جدی جستجوی پتنت‌ها بسیار مهم و ضروری است.»

دکتر علم خواه در ادامه به معرفی پایگاه‌های جستجوی پتنت پرداخت و افزود: «چند دسته‌بندی بانک‌های اطلاعاتی پتنت‌ها داریم که بر اساس سطح فراگیری محتوا دسته‌بندی شده‌اند. سطح ملی مانند اداره ثبت اختراعات آمریکا، سطح منطقه‌ای، سطح بین‌المللی و سطح جهانی مانند FREEPATENTSONLINE. بانک‌های اطلاعاتی جهانی هم نمونه پولی دارند مانند WWW.ORBIT.COM، و هم بانک اطلاعاتی رایگان مانند  WWW.FREEPATENTSONLINE.COMوجود دارد.

 در این کارگاه جستجو بر مبنای سایت جامع FREEPATENTSONLINE به شرکت کنندگان به صورت عملی آموزش داده شد.

آخرین کارگاه سیزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو نیز با موضوع «مدل کسب و کار » توسط مهندس جعفری برگزار و داستان موفقیت و شکست تعدادی از شرکت‌های فناوری نانو بیان شد.

به گفته مهندس جعفری، در فضای کسب و کار مدل‌های مختلفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. یکی از آنها مدل همکاری شرکت دانش‌بنیان و شرکت صنعتی است که تا امروز چندین نمونه موفق از این مدل را داشته ایم. گروه صنعتی وحید و شرکت پارسا پلیمر شریف با چنین مدلی همکاری می‌کنند و توانسته‌اند محصولات مبتنی بر فناوری نانو را به بازار عرضه کنند. در واقع این همکاری منجر به تولید محصولاتی شده که توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی دارد.

لازم به ذکر است، با هدف آشنایی با محصولات تولید داخل، کتاب معرفی محصولات فناوری نانو و همچنین در راستای معرفی کارآفرینان موفق داخلی فعال در زمینه فناوری نانو، کتابچه «کارآفرینان فناوری نانو» به شرکت‌کنندگان سیزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو اهدا شد.

در مدت این سه روز شرکت کنندگان دوره علاوه بر شرکت در کارگاه‌ها و آشنایی با مباحث کسب و کار به طور عملی و در یک کار تیمی به تدوین بوم کسب وکار ایده‌های خود پرداختند. کارشناسان نیز با حضور در جلسات گروه‌ها و ارائه مشاوره‌های تخصصی کسب و کار، گروه‌ها را در مسیر تکمیل هرچه بهتر بوم کسب و کارشان راهنمایی کردند.

نهایتا در روز سوم دوره نماینده هریک از گروه‌ها ایده و بوم خود را برای هیئت داوران تشریح و با توجه به معیارهای داوری و شاخص‌های از پیش اعلام شده، برگزیدگان سیزذهمین  دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو در مراسم اختتامیه دوره معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است، دکتر عزیزی، مدیر طرح و توسعه شرکت نانو فناوری فردانگر، مهندس معینی، مدیرعامل شرکت PMPIRAN و مهندس ختمی‌مآب، دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو داوران سیزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو بوده‌اند.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره‌ها و همچنین شرکت در چهاردهمین دوره به پایگاه اینترنتی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو مراجعه نمایند.