آزمایشگاهی کوچک و دقیق برای رصد زیست‌مولکول‌های بدن

اخیرا یک تیم تحقیقات سوئیسی موفق به ساخت ابزاری شده که قادر است زیست مولکول‌های مهمی در بدن را اندازه‌گیری کند. نمونه اولیه این ابزار ساخته شده و احتمالا طی دو یا سه سال آینده به تولید انبوه برسد.

محققان سوئیسی EPFL اخیرا موفق به ساخت آزمایشگاهی بسیار کوچک شدند که ابعادی در حد یک بسته آدامس دارد. این بسته کوچک، مجهز به دو لوله نازک است که در آن از فناوری‌های بالا استفاده شده‌است. ساندرو کارارا از محققان این پروژه می‌گوید: «ما زیست‌حسگری را درون چند ماده مختلف قرار دادیم که می‌توان جریان خون یا سرم خونی را از میان این زیست‌حسگر عبور داد و زیست مولکول‌های مورد نظر را شناسایی کرد. در این ابزار از آرایه‌های الکترونیکی مختلف استفاده شده‌است که به‌صورت زنده قادر به شناسایی زیست‌مولکول‌ها بوده و این اطلاعات به راحتی از طریق بلوتوث به تلفن همراه یا تبلت قابل انتقال است.»
این روش جدید کاملا غیرتهاجمی‌تر از روش‌ها و ادوات موجود در بازار برای تشخیص بیماری است. این ابزار قادر است متابولیت‌ها (نظیر گلوکز، لاکتات و بیلیبورین) و یون‌ها ( کلسیم و پتاسیم) را شناسایی کند و با این کار تغییر شرایط بیمار را مشخص می‌کند.
کارارا می‌گوید: « امروزه برخی از این زیست‌مولکول‌ها به‌صورت دوره‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در برخی مواد، لازم است هر تغییری به سرعت شناسایی و پاسخ مناسب برای آن داده شود که با تجهیزات و روش‌های فعلی این امر امکان‌پذیر نیست.»
با این روش می‌توان تا ۴۰ مولکول را به‌صورت زنده رصد کرد. با استفاده از این ابزار می‌توان تعداد تجهیزات متصل به بیمار را کاهش داد که از نقطه نظر هزینه و اشغال فضا و نیروی انسانی یک مزیت محسوب می‌شود.
نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و با یک چاپگر سه بعدی تولید شده‌است. این ابزار آزمون‌های اولیه را روی جوندگان با موفقیت پشت سرگذاشته است. بحث‌هایی روی نتایج به‌دست آمده در دانشگاه پزشکی لوزان مطرح شده‌است و چند شرکت تولیدکننده نیز برای تولید این ابزار اعلام آمادگی کرده‌اند. محققان این پروژه معتقداند که طی دو یا سه سال آینده این ابزار وارد بازار می‌شود.
پیشرفت به سوی ساخت ادوات تشخیص دقیق‌تر در سایه پیشگامی Nano-Tera در حال انجام است که حمایت مالی آن توسط دولت سوئیس انجام می‌شود.