پیشرفت‌های فناوری‌نانو در دندان‌پزشکی

براساس این مقااله، در دهه گذشته حدود ۱۵۱ پتنت در زمینه کاربردهای فناوری‌نانو در حوزه دندان‌پزشکی ثبت شده است که این امر نشان دهنده سطح توسعه تحقیقات در این عرصه است.

در حال حاضر فناوری‌نانو یکی از پیش‌ران‌های اصلی رشد چشمگیر صنعت مواد دندان‌پزشکی بوده و منعکس کننده بهبودهایی در زمینه مواد موجود برای پیشگیری، درمان و بهداشت دهان است. در مقاله جدیدی با عنوان «پیشرفت‌های مواد دندانپزشکی از طریق فناوری‌نانو: واقعیت‌ها، چشم‌انداز و جنبه‌های سم‌شناسی»، پیشرفت‌های جدید مربوط به کاربردهای فناوری‌نانو در زمینه دندان‌پزشکی با تمرکز بر استفاده از نانومواد جهت بهبود کیفیت بهداشت دهان، و چشم‌انداز تحقیقات این عرصه، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین ملاحظات مربوط به ایمنی استفاده از نانومواد در دندان‌پزشکی نیز بحث و بررسی شده است.
براساس این مقااله، در دهه گذشته حدود ۱۵۱ پتنت در زمینه کاربردهای فناوری‌نانو در حوزه دندان‌پزشکی ثبت شده است که این امر نشان دهنده سطح توسعه تحقیقات در این عرصه است. بیشتر پیشرفت‌های این حوزه در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان با استفاده نانومواد قوی بوده است.
روندهای این حوزه:
• بهبود مواد دندان‌پزشکی و بهداشت کلی دهان از طریق فناوری‌نانو؛
• استفاده از فناوری‌نانو در دندان‌پزشکی ممکن است منجر به تقویت مکانیکی و بهبود جنبه‌های زیبایی‌شناختی شده و اثرات درمانی و ضدمیکروبی را ارتقا دهد.
• شناسایی پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌نانوی آلی در حوزه دندان‌پزشکی، مبتنی بر نانومواد پلیمری نظیر چیتوسان اصلاح‌شده، نانوژل‌های پلیمری و دنریمرها است.
• نانوکامپوزیت‌های نوظهور برای دندان‌پزشکی، متشکل از پرکننده‌های مبتنی بر نانومواد کربنی، نانوسیلیکا، نانوتیتانیا و نانوزیرکونیا است.
این مقاله در شماره ۱۱ ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، مجله روندهای زیست‌فناوری (Trends in Biotechnology) به چاپ رسیده و به قیمت ۳۵٫۹۵ دلار از طریق نشانی قابل خریداری است.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167779915001912