برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند

پروفسور جکی یینگ از کشور سنگاپور و پروفسور عمریاغی از کشور اردن، توانستند نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام را از آن خود کنند.

مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) به برگزیدگان،  جمعه چهارم دی ماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدرضا عارف، دکتر محمدعلی کی نژاد و دکتر عبدالله جاسبی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر وحید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از دانشمندان جهان اسلام و مسئولان و مقامات سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی کشورمان برگزار شد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر عبدالسلام المجالی رییس آکادمی علوم جهان اسلام نشان برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) را اهدا کردند.

پروفسور جکی یینگ مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور عمریاغی از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا؛ به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

خانم پروفسور یینگ، دانشمند مسلمان سنگاپوری،  به پاس تلاش در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل شده دارو» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو زیستی انتخاب شد. این سیستم‌ها شامل نانوذرات پلیمری، این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌کند تا انتقال انسولین تنها در زمان بالارفتن قند خون بدون نیاز به نمونه گیری انجام شود. این دانش ابتدا در شرکت دانش بنیان ایشان به فناوری تبدیل شده است و پس از آن در شرکت های بزرگ دارویی در مرحله تجاری سازی می باشد تا در خدمت سلامت بشر قرار گیرد.

پروفسور عمر یاغی، شیمیدان برجسته اردنی، نیز به خاطر تحقیقات دامنه دار خود در زمینه «چارچوب‌های فلز- آلی» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو انتخاب شد. چارچوب‌های فلز- آلی به دلیل سطح ویژه بالا و گزینش پذیری شکل و اندازه، کاربردهای فراوانی در تصفیه و جداسازی از جمله در جذب آلاینده‌های هوا و ذخیره‌سازی هیدورژن و همچنین در صنایع مختلف دارد.