همکاری صنعت و دانشگاه برای کشف پتانسیل‌های کاربردی گرافن

یک شرکت کانادایی تولیدکننده گرافن با کمک محققان دانشگاه وسترن اونتاریو اقدام به بررسی خواص و ویژگی‌های محصول خود کرده است. این شرکت قصد دارد پتانسیل‌ها و کاربردهای گرافن تولیدی خود را شناسایی کند.

سینت جین کربن (Saint Jean Carbon) یک شرکت فعال در حوزه توسعه مواد مشتق شده از گرافیت است. این شرکت با همکاری محققان دانشگاه وسترن اونتاریو در کانادا موفق شده‌است برای اولین بار اندازه‌گیری‌های مختلفی روی نانومواد گرافنی خود انجام دهد. در این آزمایش‌ها که در دمای اتاق انجام شده، از مغناطومتر حاوی مواد ابرپارامغناطیس استفاده شده‌است. خلوص این ماده ۹۹٫۹۹۹۹ درصد بوده و هیچ اثری از آهن در آن دیده نمی‌شود.
گشتاور مغناطیسی یا نیروی چرخش در مواد به وسیله ممنتوم اوربیتالی و اسپینی ایجاد می‌شود. موادی همچون کربن که حاوی الکترون‌های جفت نشده هستند، پارامغناطیس خوانده می‌شوند. زمانی که به این مواد میدان مغناطیسی خارجی اعمال شود، الکترون‌ها در جهت میدان تراز شده و با قطع شدن میدان، الکترون‌ها به حالت اول باز می‌گردند.
این ویژگی در گرافن نیز مورد آزمایش قرار گرفته شد و نتایج نشان داد که الکترون‌ها در این ماده می‌تواند در حالت‌های مثبت، منفی و خنثی نوسان کنند.
در حوزه زیست‌پزشکی، مواد کنتراست دهنده برای نمایش سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد ابررسانا می‌تواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت معتقد است که تأیید وجود خاصیت ابرپارامغناطیسی در گرافن اهمیت بالایی دارد. از این ویژگی می‌توان در حوزه پزشکی استفاده کرد. پاول اوگیلویا، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «تکمیل مرحله بعدی این آزمون‌ها می‌تواند به ما درباره پتانسیل‌های کاربردی گرافن اطلاعات بسیاری ارائه دهد.»
انجام آزمون روی نانومواد کار بسیار دشواری است. بنابراین، مسئولان شرکت سینت جین از تجربه محققان دانشگاه وسترن استفاده کردند تا آزمون‌های مخلتفی از دمای ۸۰ درجه کلوین تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد روی گرافن انجام دهند. این آزمون‌ها طی چند ماه آینده کامل شده و محققان این شرکت درک بهتری از محصولات خود و پتانسیل‌های کاربردی آن خواهند داشت.
طی ماه‌های آینده و بعد از مذاکره این شرکت با صنایع مختلف، فاز بعدی کار مشخص خواهد شد تا تحقیقات درباره کاربردهای گرافن در صنایع مختلف ادامه یابد.