معماران صنعت نیمه‌هادی به دنبال دیوارکشی‌های نانومتری در سطح شیشه

یک گروه تحقیقاتی با ارائه روش چاپی جدید، اقدام به ساخت الکترودهای شفاف از جنس طلا و نقره کرده‌اند. این الکترودها حاوی نانودیواره‌هایی بوده که با استفاده از چاپ سه بعدی روی سطح ایجاد می‌شوند.

محققان سوئیسی در مرکز ETH موفق به ساخت الکترود شفافی شدند که از آن می‌توان در ساخت صفحات لمسی استفاده کرد. برای این کار پژوهشگران از یک فرآیند نانوچاپ جدید بهره‌ گرفتند.
filereader.php?p1=main_b00bdaf8d970b7df6
امروزه در ادوات الکترونیکی مختلف، از تلفن‌های همراه تا دستگاه‌های خودپرداز، وجود الکترودهای شفاف ضروری است. این الکترودها، سطح شیشه‌ای هستند که با استفاده از الگوهایی پوشش‌ داده شده‌است. به دلیل رسانا بودن این الگوها، امکان استفاده از انگشت برای فرمان دادن وجود دارد.
محققان این پروژه فناوری چاپ سه بعدی جدیدی برای تولید نسل جدیدی از الکترودهای شفاف به کار گرفتند. در این الکترودها از سطوح شیشه‌ای حاوی نانودیواره‌هایی از جنس طلا و نقره استفاده شده‌است. این دیواره‌ها بسیار نازک است به طوری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. این اولین باری است که دانشمندان نانودیواره‌های اینچنینی را با استفاده از چاپ سه بعدی تولید می‌کنند.
این الکترودهای کاملاً رسانا برای استفاده در تبلت‌ها و تلفن‌های همراه مناسب هستند. در حال حاضر اکسید قلع ایندیم برای ساخت الکترود شفاف استفاده می‌شود. مشکل این الکترودها شکنندگی و قیمت بالای آن‌هاست. برای حل این مشکل، محققان این پروژه از این نانودیواره‌ها به ضخامت ۸۰ در ۵۰۰ نانومتر استفاده کردند.
پژوهشگران این پروژه با استفاده از روشی موسوم به Nanodrip اقدام به چاپ این ساختارها کردند. این روش مبتنی بر فرآیندی رایج موسوم به چاپ جوهر افشان الکترودینامیکی است. در این روش محققان از جوهری حاوی نانوذرات فلزی استفاده کردند. این جوهر حاوی نانوذرات بعد از خشک شدن، الگوهای مورد نظر محققان را به جای می‌گذارد.
یکی از ویژگی‌های این پروژه آن است که در فرآیند Nanodrip، به دلیل استفاده از خاصیت موئینگی، قطرات ایجاد شده ده برابر کوچکتر از نوک دستگاه چاپگر جوهرافشان است. با این کار می‌توان ساختارهای بسیار کوچک را تولید کرد.
چالش بعدی محققان در این پروژه آن است که این روش را به شکلی توسعه دهند که بتوان از آن در مقیاس صنعتی استفاده کرد. برای این کار آن‌ها با شرکت اسکورنا (Scorna) که از ETH مشتق شده‌است، همکاری می‌کنند.