تولید نانوجوهر مسی برای چاپ سه بعدی ادوات الکترونیکی

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پن، اخیرا نانوجوهری تولید کرده که برای چاپ سه بعدی قطعات الکترونیکی می‌توان از آن استفاده کرد. این نانوجوهر از جنس مس بوده و برای تولید انواع مختلف ادوات مناسب است.

شرکت پن (PEN) یکی از تولیدکنندگان محصولات با عملکرد بالا است که با استفاده از فناوری‌نانو اقدام به حل مشکلات روزمره می‌کند. این شرکت اخیرا اعلام کرد که موفق به تولید نوعی نانوجوهر مس مناسب برای چاپ سه بعدی ساختارهای فلزی شده است.
ژوی یانیو از محققان این پروژه می‌گوید: «موفقیت صنعت چاپ سه بعدی الکترونیکی وابسته به توانایی تولید اجسام و اشیاء است. در حال حاضر جوهر مناسب برای چنین کاری در دسترس نیست. این جوهر جدید امکان پخت ساختار چاپ شده را در واحد زنون ۲۰۰۰ فراهم کرده و در نهایت ساختاری به ضخامت ۵ میکرون بدست می‌اید.»
فناوری جوهر مس سه بعدی توسط شرکت اپلاید نانوتک ارائه شده است که یکی از شرکت‌های تابع پن است. محققان اپلاید نانوتک برای ساخت این جوهر در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه IDTech Ex Printed Electronic و جایزه R&D 100 award نشریه R&D Magazine شده است.
ریچارد فین، مدیرعامل شرکت اپلاید نانوتک می‌گوید: «چاپ سه بعدی یکی از بخش‌های در حال رشد سریع در صنعت الکترونیک چاپی است. بدون چاپ سه بعدی فلزی عملا این حوزه عقیم می‌ماند. این فناوری جدید می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد به طوری که از ساخت ادوات پزشکی تا الکترونیک ساختاری از این فناوری می‌توان استفاده کرد.»
اپلایدناوتک روی استفاده از فناوری نانو در ساخت جوهر فعالیت دارد. برای این کار این شرکت از متخصصان مختلفی استفاده می‌کند. شرکت پن یکی از تولیدکنندگان نانومحصولات در جهان است که برای صنایعی نظیر ورزش، نظامی و ایمنی محصولاتی دارد. این شرکت از طریق یکی از شرکت‌های تابعه خود به نام Nanofilm اقدام به تولید پاک‌کننده‌های شیشه عینک و محصولات ضدبخار می‌کند. این شرکت محصولی به نام HALOTM دارد که برای تمیز کردن سطوح از آن استفاده می‌شود.