«شبیخون سه‌گانه» روشی برای حمله به تومور سرطان کبد

سایت فناوری های همگرا- محققان دانشگاه ایلینویز موفق به کشف روشی با نام «شبیخون سه‌گانه» برای درمان تومور سرطانی کبد شدند. در این روش از نانوحباب‌ها برای انتقال دارو به بافت سرطانی استفاده شده‌است. این روش روی نمونه‌های آزمایشگاهی نتایج مطلوبی را در پی داش

به گزارش سایت فناوری های همگرا پژوهشگران روش جدیدی برای تغییر مکانی اف‌دی‌دی (FDD) – ترکیب تایید شده ضد سرطانی – کشف کردند که می‌تواند به‌طور مشخص سلول‌های سرطانی کبد را هدف قرار بدهد. روش «شبیخون سه‌گانه» ترکیبی از شیمی درمانی، فرسایش حرارتی و گرمازدگی است. این روش دقیق و تا حد ممکن از رویکرد غیرتهاجمی استفاده می‌کند.
پروفسور دیپانجان پان ، استاد مهندسی بیو در دانشگاه ایلینویز (University of Illinois at Urbana Champaign) توضیح داد: «در این مطالعه، عامل موضعی بکساروتن (bexarotene، داروی ضدسرطان با نام تجاری تاگرتین) بررسی شده و از آن در درمان تومورهای توپر با استفاده از نانوحباب‌های خودآرائیده استفاده شده‌است.» وی افزود: «این حباب‌های کوچک که با تاگرتین (Tagretin) پر شده‌اند قادرند دارو را در سلول‌های سرطانی کبد پخش کنند. همچنین امکان آزاد شدن این ماده در اعضا و قسمت‌های دیگر به دلیل فعال ‌شدن انتخابی زیاد آن بسیار کم است.»
براساس برآورد جامعه سرطان آمریکا تا پایان سال جاری نزدیک به ۱٫۶۶ میلیون سرطان جدید در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده خواهد شد، اما ساخت داروهای جدید با استفاده از روش‌های مرسوم وقت‌گیر و هزینه‌بر است. برای حل این مشکل، می‌توان از داروهایی که برای درمان یک بیماری مورد تایید است، استفاده کرد. بدین صورت که دارو دوباره بازنگری می‌شود و برای درمان بیماری‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سانتوش میسرا ، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پروفسور پان، اظهار داشت: «حمله به سلول‌های سرطانی کبد اغلب دشوار است و نیاز به جراحی‌های مشخصی دارد.» وی افزود: «در این مطالعه، ما با موفقیت بکساروتن را به شکل نانوحباب‌ها بسته‌بندی کردیم و با استفاده از کاترهای انعطاف‌پذیر (یک لوله نازک، معمولا بلند و قابل انعطاف و ساخته ‌شده از مواد دارای کاربری پزشکی است که در طیف گسترده‌ای از توابع دانش پزشکی و بهداشت کاربرد دارد –مترجم) مستقیما آن‌ها را به سمت تومورهای سرطانی هدایت کردیم. سپس از فرسایش حرارتی مافوق صوت برای انفجار حباب‌ها به‌منظور خارج شدن عامل دارویی آن استفاده کردیم.»
«با استفاده از یک مدل بافت سلول سرطانی کبد و مدل آزمایشگاهی فرسایش کبد یک حیوان عظیم‌الجثه، با استفاده از کاتر مافوق صوت، تاثیر نانوحباب‌های درمانی بکساترون اثبات شد.»
پان افزود: «به منظور آزمایش داروها از مدل سلول سرطانی خوک استفاده شد. این آزمایش فرصتی را برای ما ایجاد کرد تا دسته جدیدی از نانوحباب‌های درمانی را در یک سیستم بالینی مشابه سیستم بالینی انسان مورد مطالعه قرار دهیم. به علاوه، در این مطالعه، سیستم در سطوح اتمی، مولکولی، سلولی، بافت و عضو مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. با استفاده از نتایج به‌دست آمده می‌توان گفت که گام بعدی آزمایش این داروها روی انسان است.»