نتایج مثبت داروی ضدسرطان پوست روی حیوانات آزمایشگاهی

سایت فناوری های همگرا- محققان موفق به ساخت نانوذرات پلیمری شدند که قادر است ۳ نوع ترکیب شیمی‌درمانی را با خود حمل کند. این سیستم دارویی برای درمان سرطان پوست طراحی شده و نتایج اولیه روی حیوانات رضایت بخش بوده است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگون موفق به ترکیب سه داروی ضدسرطان در یک سیستم نانوذره‌ای شدند تا در نهایت ابزاری برای از بین بردن سرطان پوست ارائه کنند.
این گروه تحقیقاتی، از این دارو در آزمایشگاه روی حیوانات استفاده کرده و در نهایت دریافتند که تعداد سلول‌های سرطانی در این مدل‌های آزمایشگاهی به شدت کاهش یافته است. این مدل‌های آزمایشگاهی نسبت به داروهای شیمی‌درمانی مقاوم بودند. براساس یافته‌های محققان این پروژه، این نانوذرات می‌توانند به نودهای لنفاوی کمک کنند تا از گزند مواد سمی محافظت شوند. این نانوذرات علاوه بر محافظت از نودهای لنفاوی، سه نوع داروی شیمی‌درمانی مختلف را با خود حمل می‌کنند.
این نانوذرات داروی دوستاکسول، دورولیموس و ly294002 را در خود جای داده است. اطراف این داروهای شیمی‌درمانی، یک لایه پلیمری قرار دارد که می‌تواند به گونه‌ای طراحی شده باشد که به سیستم لنفاوی برسد.
ملانوما که نوعی سرطان بسیار خطرناک پوست است، از طریق سیستم لنفاوی تکثیر می‌یابد. نتایج یافته‌های محققان نشان داد که این نانوذرات می‌توانند برای بسیاری از سرطان‌ها نظیر پستان، سر، گردن، پروستات، پانکراس و روده مورد استفاده قرار گیرند.
آدام آلانی از محققان این پروژه می‌گوید: « ملانوما یکی از سرطان‌های بسیار کشنده بوده که دلیل خطرناک بودن آن این است که نودهای لنفاوی را هدف قرار می‌دهد. این نودها مانند بهشت سلول‌های سرطانی است که کار شیمی درمانی را سخت می‌کند.»