نانوحسگری حساس برای شناسایی زودهنگام سرطان پانکراس

محققان با استفاده از نانوذرات طلا روی یک تراشه، موفق به ساخت نانوحسگری برای شناسایی زیست مولکول‌های مرتبط با سرطان پانکراس شدند.

اخیرا محققان دانشگاه ایندیانا موفق به ساخت حسگر میکروRNA بسیار حساسی شده‌اند که از آن می‌توان برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد. این حسگر پتانسیل‌های بالایی در شناسایی و درمان بیماری‌های همچون سرطان پانکراس دارد. نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
این حسگر قادر است سطح قطرات زیست مواد مرتبط با بیماری سرطان پانکراس را تشخیص دهد. میکروRNAها مولکول‌های بسیار کوچکی هستند که وظیفه مدیریت تولید مولکول‌های RNA بزرگتر را به عهده دارند RNAهایی که مسئول بیان پروتئین‌های مهم در بدن هستند. چنین میکروRNAهایی می‌توانند در تشخیص بیماری نقش مهمی ایفا کنند.
راجش سردار از مدیران این پروژه می‌گوید: « ما از مفاهیم پایه فناوری نانو در طراحی این حسگر برای شناسایی و اندازه‌گیری زیست مولکول‌های بزرگ در غلظت‌های کم استفاده کردیم. ما ابزاری بسیار حساس طراحی کردیم به طوری که از آن می‌توان برای رصد کوچکترین تغییرات غلظت میکروRNA استفاده کرد.»
این ابزار می تواند وجود مقادیر زیادی از میکروRNAهای مربوط به سرطان را در بدن شناسایی کند، با این کار می‌توان وجود بیماری را به صورت زودهنگام شناسایی کرد. موری کورک از محققان این پروژه می‌گوید: « نتایج این پروژه یک دستاورد بزرگ در حوزه سرطان پانکراس است چرا که برخی بیماران سال‌ها مبتلا به این سرطان بوده در حالی که از وجود این بیماری بی‌خبر هستند. در این فاصله بیماری در بدن گسترش پیدا می‌کند به طوری که امکان جراحی و زدایش این تومور از بدن غیر ممکن شده و گزینه‌های درمان دارویی نیز محدود می‌شود. تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس می‌تواند در کنار جراحی و زدایش سریع تومور شانس زنده مانده ۵ ساله بیمار را ۴۰ درصد افزایش دهد. تشخیص سرطان پانکراس معمولا بسیار دیر شناسایی شده و معمولا در مدت زمان کمتر از یک سال بیمار را به کام مرگ می‌کشد.
مزیت‌های این روش آن است که این حسگر می‌تواند با دقت بالایی میکروRNAها را شناسایی کند. در ساخت این حسگر از یک تراشه شیشه‌ای کوچک استفاده شده است که روی سطح آن نانوذرات طلا به شکل مثلث قرار دارد. اتصال زیست‌مولکول‌های مورد نظر روی سطح این نانوذرات موجب تغییراتی در خواص نوری آن شده و این تغییر قابل شناسایی است.