گزارشی از مشاوره‌های انجام شده در پیشخوان مشاوره موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار

موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار تا پایان آذرماه سال ۹۴ درمجموع ۹۲ جلسه مشاوره‌ای در ایستگاه‌های مختلف شامل بازرگانی، حقوقی، مالیاتی، بیمه، مدیریت،حمل‌و نقل بین‌الملل، نقل‌وانتقال ارزی و… در راستای بهبود مسیر توسعه و پیشرفت شرکت‌های دارای تاییدیه نانوم

موسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار (کریدور) با هدف کاهش زمان تجاری‌سازی و افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است. کریدور با شناسایی و ارزیابی خدمات توسعه فناوری و تشخیص نیازهای تجاری‌سازی امکان برآورده شدن آنها را فراهم نموده است.

از جمله خدمات شناسایی شده در این حوزه پیشخوان مشاوره‌ی خدمات توسعه فناوری از قبیل مشاوره‎های حقوقی، مالیاتی، بازرگانی، حمل‌و‌نقل بین‌الملل، قرارداد بین‌الملل، نقل‌و‌انتقال ارزی، مدیریت وغیره است. با توجه به نقش و سهم عمده مشاوره‎های تجاری‌سازی در ارتقاء و گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب‌و‌کار شرکت‌های با فناوری نوین، موسسه در نظر دارد با گسترش فعالیت‌های توسعه‌ای مرتبط با پیشخوان‎های مشاوره، فرایند ارائه خدمات مشاوره‌ای را تسریع بخشیده و به کیفیت بالاتری دست یابد.

در این راستا عملکرد پیشخوان مشاوره موسسه در ارتباط با شرکت‌های دارای تاییدیه نانومقیاس و یا دانش بنیان تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۴ مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارش شده است.

در آذرماه سال جاری تعداد سیزده مشاوره در سه زمینه حقوقی، بازرگانی و مدیریت ازسوی کریدور به متقاضیان صورت گرفته است.

شایان ذکر است بیشترین درصد مراجعات در آذرماه (چیزی در حدود ۷۰ درصد) در ایستگاه بازرگانی و فرآیند صادرات بوده است. همچنین پس از این ایستگاه، ایستگاه‌های حقوقی و مدیریت در جایگاه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

طبق آمار ارائه شده از سوی کارشناسان موسسه خدمات فناوری تا بازار از ابتدای سال ۹۴ تا پایان آذر‌ماه در مجموع ۹۲ جلسه مشاوره‌ای در ایستگاه‌ها مختلف شامل بازرگانی، حقوقی، مالیاتی، بیمه، مدیریت و حمل‌و‌نقل برگزار شده است.

یکی از ایستگاه‌های پرتقاضای پیشخوان مشاوره کریدور، ایستگاه بازرگانی و فرآیند صادرات است که با تعداد ۵۳ مشاوره بیشترین درخواست از مجموع جلسات پیشخوان مشاوره کریدور در بازه زمانی ذکر شده را به خود اختصاص داده است.

این آمار بالای درخواست شرکت‌ها به مشاوره بازرگانی و فرایند صادرات نشان از علاقه و توجه شرکت‌ها به این حوزه و همچنین نشانگر کمبود شناخت و آگاهی کافی شرکت‌ها درزمینه بازرگانی است. بررسی سؤالات مطرح شده در جلسات بازرگانی نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌ها در الفبای فرآیندهای بازرگانی و صادرات با مشکل مواجه هستند.
 
شرکت‌ها در مسیر انجام فعالیت‌های بازرگانی قرار دارند در حالی که شناخت چندانی از فعالیت‌های آن ندارند. برای مثال نحوه اخذ نمایندگی از شرکت‌های خارجی ازجمله مواردی است که در چندین جلسه مطرح گردیده است. یا سؤالاتی چون «برای شروع صادرات و بازرگانی خارجی چه کارهایی باید انجام دهیم؟» نشان‌ دهنده این امر است که شرکت‌ها در زمینه بازرگانی خارجی اطلاعات چندانی ندارند. حتی بیشتر شرکت‌ها فاقد بخش بازرگانی و فاقد تخصص بازرگانی خارجی در داخل سازمان خود هستند.

همچنین یکی از موضوعات مورد توجه شرکت‌ها قابلیت بازار کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و عراق است. وجود بازار مناسب و رابطه خوب سیاسی دولت‌های این دو کشور با ایران سبب گردیده است تا شرکت‌های داخلی به این بازارها توجه ویژه‌ای داشته باشند و در پی فراگیری راه‌های صادرات کالاهای خود به این دو کشور باشند. صادرات کالا به کشور عراق ازجمله سؤالات مطرح شده در چند جلسه مشاوره بوده است.

شایان ذکر است، اخذ نمایندگی از شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی از دیگر سؤالات متداول در جلسات مشاوره بازرگانی است. نحوه برقراری ارتباط و انجام مکاتبات ازجمله سؤالات مقدماتی است که معمولاً شرکت‌ها در جلسات مشاوره به دنبال پاسخ برای آن‌ها هستند.

ازجمله موارد قابل ذکر دیگر می‌توان به نحوه بیمه، حمل‌ونقل کالا و نقل و انتقالات ارزی و ایجاد حساب‌های بانکی برای شروع یک شراکت بازرگانی اشاره نمود.

گفتنی‌است، در راستای توسعه فعالیت مرکز مشاوره کریدور با شناخت نیازها و سؤالات اساسی شرکت‌ها گام‌های مثبت و اجرایی برای رفع نیازهای آن‌ها انجام شده تا بتوان مسیر توسعه و پیشرفت شرکت‌ها را فراهم نمود. ازجمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه می‌توان به برگزاری کارگاه‌ها، دوره آموزشی وغیره اشاره نمود.

شایان ذکر است، در جلسات مشاوره مدیریت برگزار شده در بازه زمانی ذکر شده در موسسه خدمات فناوری تابازار، موضوعات مطرح شده پیرامون افزایش بهره‌وری سازمان، تولید اقتصادی و اثربخش بوده است.