ساخت میکروفون حاوی گرافن با حساسیت بسیار بالا

محققان با استفاده از گرافن موفق به ساخت میکروفونی شدند که حساسیت بالاتری نسبت به میکروفون‌های موجود در بازار دارد.

محققان موفق به ساخت میکروفون گرافنی شدند که حساسیت آن ۳۲ مرتبه بیشتر از میکروفون‌های استاندارد مبتنی بر نیکل است. محققان دانشگاه بلگراد در صربستان، با استفاده از گرافن، غشاء بسیار حساسی ساختند که قادر به تبدیل صوت به جریان است. این صفحه گرافنی حساسیت بالایی داشته به طوری که حساسیت آن ۱۵ دسیبل بالاتر از نمونه‌های رایج در بازار است. نتایج این پژوهش در نشریه ۲D Materials منتشر شده است.
مارکو اسپاسنویچ از نویسندگان این پروژه می‌گوید: « ما قصد داریم نشان دهیم که گرافن می‌تواند پتانسیل‌های تجاری‌سازی مختلف داشته باشد. با توجه به وزن کم، استحکام بالا و انعطاف‌پذیری این ماده، از گرافن می‌توان به عنوان غشاء صوتی استفاده کرد.»
این غشاء گرافنی دارای ۶۰ لایه بوده و روی فویل نیکل به روش رسوب شیمیایی از فاز بخار رشد می‌کند. بعد از تولید گرافن، لایه نیکل از روی گرافن زدوده شده و سپس ماده ایجاد شده روی سطح میکروفون قرار داده می‌شود.
نتایج نشان داد که حساسیت این میکروفون ۱۵ دسیبل بالاتر از میکروفون‌های تجاری‌ است. پژوهشگران این پروژه غشاء ۳۰۰ لایه‌ای را شبیه‌سازی کردند که دارای عملکرد بالایی در طیف‌های فراصوت است.
اسپاسنویچ می‌افزاید: «این میکروفون همان طور که ما فکر می‌کردم عملکرد خوبی داشت. یک لایه غشاء گرافنی ضخیم می‌تواند انعطاف‌پذیر بوده و در برابر امواج فراصوت خوب عمل کند. در حال حاضر، مشکلات زیادی در مسیر تولید محصولات گرافنی ارزان قیمت وجود دارد اما این دستاورد ما می‌تواند نشان دهد که تولید محصولات گرافنی امکان‌پذیر است. در واقع می‌توان گفت که امکان تولید میکروفون‌های ارزان‌ قیمت و کارا با استفاده از گرافن وجود دارد.»