برنامه‌ای برای مونتاژ عناصر نانو به محصولات کاربردی

برنامه دارپا به تازگی برنامه‌ی اتم‌ها به محصول (A2P) خود را با هدف توسعه فرایندها و فناوری‌هایی برای مونتاژ عناصر نانومقیاس در قالب سیستم‌ها و … آغاز کرده است.

برنامه دارپا (DARPA) به تازگی برنامه اتم‌ها به محصول (A2P) خود را با هدف توسعه فرایندها و فناوری‌هایی برای مونتاژ عناصر نانومقیاس در قالب سیستم‌ها، قطعات یا موادی که دارای حداقل اندازه مقیاس میلیمتر هستند، آغاز کرده است. در محور این هدف، واقعیتی تلخ نهفته است که عبارت است از: بسیاری از مواد رایجی که در مقیاس نانومتر سنتز می‌شوند، عکس‌العمل‌های منحصربه فرد و جذاب مقیاس اتمی نظیر گرمای ویژه بیشتر و … را از خود بروز می‌دهند. اما زمانی که به دنبال تولید این مواد در مقیاس انبوه هستیم، این ویژگی‌های بسیار مفید را از دست می‌دهند.
برنامه دارپا به تازگی ۱۰ نقش‌آفرینی که با این چالش مواجه هستند را انتخاب کرده است. آزمایشگاه‌های زیوکس، ریچاردسون در تگزاس، پارک مِنلو در کالیفرنیا، دانشگاه بوستون، دانشگاه نوتری‌دیم در ایندیانا، آزمایشگاه HRL در کالیفرنیا، PARC در کالیفرنیا، اِمبادی نورفلک ویرجینیا، وکس‌تل اُرگان، دانشگاه هاروارد ماساچوست و آزمایشگاه دارپر ماساچوست از جمله این نقش‌آفرینان هستند.
به گفته جان مین، مدیر برنامه دارپا، «توانایی مونتاژ عناصر در مقیاس اتم، کلید بهره‌برداری کامل از پتانسیل میکروماشین‌ها است». «برنامه‌ی اتم‌ها به محصول، به دنبال بهره‌برداری از مزایای کوچک‌سازی سبک میکروالکترونیک در محصولات و سیستم‌هایی است که فرایندهای شیمیایی، الکتریکی و مکانیکی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند».
این برنامه برای پرکردن شکاف مونتاژ دو مرحله را ارائه می‌کند: از اتم‌ها به میکرون‌ها و از میکرون‌ها به میلی‌متر. مجریان باید یک یا هر دو مرحله را مدنظر قرار دهند.