تولید انبوه نانولوله‌های کربنی تک‌جداره بسیار خالص

شرکت سازنده مواد شیمیایی زِاون (Zeon) اولین شرکت در جهان است که ۱۱ نوامبر شروع به تولید انبوه نانولوله‌های کربنی تکجداره بسیار خالص برای استفاده در گوشی‌های تلفن و دیگر افزاره‌های الکترونیکی کرده است.

این شرکت انتظار افزایش تقاضا برای مواد رسانا، محکم و سبک در ساخت محصولاتی از قبیل نیمه‌رساناها را دارد. این نانولولههای تکجداره بسیار خالص در کارخانه جدیدی در شونان تولید می‌شوند و با قیمت هر کیلو حدود ۱ میلیون ین (۸۱۰۰ دلار) به فروش خواهد رسید. انتظار میرود که تولید سالانه این کارخانه به چندین تن برسد. طبق گفته این شرکت، خلوص این محصول بیش از ۹۹ درصد میباشد.
نانولولههای کربنی در سال ۱۹۹۱ توسط سومیو ایجیما، استاد دانشگاه میجو در ناگویا، کشف شد. ایجیما بواسطه تحقیقش نامزد دریافت جایزه نوبل نیز شد. نانولولههای کربنی که حاوی عمدتا ذرات کربنی می‌باشند، بی‌نهایت سبک هستند. این مواد همچنین از فولاد سختتر هستند و رسانای عالی الکتریسیته و گرما میباشند.
این فناوری توجه بسیاری به خود جلب میکند و انقلابی در الکترونیک، رویههای پزشکی و حتی سفرهای فضایی ایجاد خواهد کرد.
شرکت زِاون با موسسه ملی علوم و فناوری صنعتی پیشرفته نانولولههای کربنی را توسعه داده است. این شرکت که تخصص اصلی آن تولید محصولات مبتنی بر لاستیک است، پتنتهایی در خصوص ترکیب نانولولههای کربنی بسیار خالص با لاستیک، ثبت کرده است. این شرکت به دنبال استفاده از این نانولولهها برای ساخت مواد لاستیکی است که گرما و الکتریسیته را بطور موثری هدایت میکنند.