ساخت نمونه اولیه تراشه‌ای که حاوی نرون عصبی انسان است

پژوهشگران در حال ساخت نمونه اولیه تراشه‌ای هستند که در آن از نرون عصبی استفاده شده است. این تراشه سرعت پردازش بسیار بالاتری نسبت به فناوری‌های رایج دارد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا تراشه‌های کامپیوتری دنیا را تغییر داده‌اند به طوری که کامپیوتری با ابعاد یک اتاق تبدیل به تلفن هوشمندی شده که در جیب جای می‌گیرد. در حال حاضر پژوهشگران به دنبال افزودن بعد دیگری به تراشه‌ها هستند: نرون عصبی انسان
filereader.php?p1=main_6a992d5529f459a44
اوشیورینویا آقابای، مدیرعامل شرکت کونیکو (Koniko) می‌گوید: «سیلیکون تقریبا به آخر خط توسعه رسیده است. برای شبیه سازی ۲۰۴ نرون شما به یک ابرکامپیوتر نیاز دارد، حال اگر بخواهیم تمام مغز را شبیه سازی کنیم ابزاری محاسبات بسیار خاص نیاز خواهیم داشت. حال تصور کنید اگر چنین پردازشگری را بسازید.»
شرکت کونیکو روی محاسبات مبتنی بر نرون فعالیت دارد. آقابای می‌افزاید: « مغز ما ۱۰۰ میلیارد نرون دارد که با ۱۰ وات انرژی کار می‌کند. در واقع مغز کار یک ابرکامپیوتر را تنها با ۱۰ وات انجام می‌دهد، تصور چنین ابزاری بسیار هیچان انگیز است و می‌تواند برهمکنش ما را را کامپیوترها تغییر دهد. ما از این اصل برای ساخت تراشه استفاده کردیم. تراشه ما حاوی یک نرون است که می‌تواند موتور جستجوی خود باشد، حافظه خود باشد و همانند یک مغز عمل کند. این تراشه شبیه تراشه‌های معمولی نیست.»
محققان نشان دادند که افزودن بخشی از بدن ما به کامپیوتر می‌تواند هوش مصنوعی را ارتقاء دهد. این چیزی است که انسان به دنبال آن است تا آینده را با آن بسازد. نرون‌ها می‌توانند کامپیوترها را بهبود دهند. این گروه تحقیقاتی بعد از یک دهه کار دانشگاهی روی این موضوع تصمیم گرفتند که این فناوری را به بازار نزدیک کنند. آنها بخشی از یک برنامه توسعه فناوری موسوم به Indie Bio هستند که روی نمونه اولیه ساخت این تراشه کار می‌کنند، تراشه‌ای که سیگنال‌های نرونی را تقویت کرده و کار محاسبات را نیز انجام می‌دهد.
اولین کاربرد این فناوری ساخت آزمایشگاه روی تراشه است که نقش اندام‌ها داخلی بدن را ایفا می‌کند. از این سیستم می‌توان برای درمان بیمارانی که آلزایمر دارند استفاده کرد.