ترمیم رگ‌های آسیب‌دیده در اثرسکته در موش‌های آزمایشگاهی

محققان آلمانی با استفاده از نانوذرات موفق به جایگزینی سلول‌ها در رگ‌های مسدود شده در اثر سکته با سلول‌های سالم شدند. این نتایج روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.

در بسیاری از کشورهای صنعتی، بخش قابل توجهی از مردم از مشکل تصلب شرایین رنج می‌برند. رسوب مواد در دیواره رگ‌ها منجر به سفت شدن رگ‌ها و در نهایت بروز سکته می‌شود. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بون روشی ارائه کرده است که با استفاده از ان می‌توان سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قبلی در دیواره رگ‌ها کرد. این کار با استفاده از نانوذرات انجام می‌شود. پژوهشگران این پروژه نشان دادند که سلول‌های جدید می‌تواند اثر بسیار مهمی در بخش سفت شده رگ داشته باشد. هرچند نتایج اولیه کار بسیار جالب توجه است اما برای رسیدن به مرحله آزمون بالینی هنوز نیاز به تحقیقات بسیاری است. نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
سکته در اثر مسدود شدن رگ‌ها یکی از مشکلات رایج است که معمولا برای بیمار خطرات بسیاری را به همراه دارد. سلول‌های لایه داخلی رگ نقش بسیار مهمی در این امر دارند. دانیل ونزل از محققان ان پروژه می‌گوید: « این سلول‌ها تولید اکسید نیتریک می‌کنند که نقش مهمی در انبساط رگ‌ها داشته و فشار خون را مدیریت می‌کنند.»
این تیم تحقیقاتی با همکاری محققانی از دانشگاه صنعتی مونیخ روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های داخلی آسیب‌دیده را جایگزین کرد. این کار با موفقیت روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد. در این پروژه ژن مسئول تولید آنزیم eNOS وارد سلول‌ها در محیط کشت شد. محققان برای این کار از ویروس‌ها کمک گرفتند. این آنزیم مسئول تنظیم رفتار سلول‌های لایه درونی رگ‌ها است.
در کنار این ژن، پژوهشگران نانوذرات اکسید آهن را نیز وارد سلول کردند. این نانوذرات خواص سلول‌های درونی رگ‌‌ها را تغییر می‌دهند. این نانوذرات مغناطیسی می‌توانند به محققان اطمینان دهند که سلول‌ها در محل مورد نظر در رگ‌ها قرار گرفته‌اند. درواقع نانوذرات مغناطیسی نقش هدایت‌گر را در این پروژه ایفا می‌کنند.
معمولا پزشکان بخش مسدود شده رگ را برمی‌دارند اما با این روش می‌توان آن بخش را ترمیم کرد. موش‌هایی که در این پروژه مورد آزمایش قرار گرفتند به شرایط نرمال زندگی بازگشتند.