تحقق رویای «اینترنت اشیاء» با کمک نانوسیم

محققان شرکت دراپر با استفاده از فناوری نانوسیم و بافت آنها، در حال ارائه سخت‌افزاری هستند که بتواند مشکل تداخل امواج در اینترنت اشیاء را حل کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء (IoT) تنها در بخش راه‌آهن تا سال ۲۰۲۵ گردش مالی بیش از ۱۴ تریلیون دلار خواهد داشت. برخی معتقداند برای جلوگیری از تداخل، بهتر است در مورد برخی قوانین و سیاست‌ها تجدید نظر کرد.
محققان شرکت دراپر (Draper) با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد موفق به ارائه راهبردی شدند که با استفاده از آن سخت‌افزارهای نانومقیاس را می‌توان کنار هم چید تا ابزاری به‌دست آید که سیگنال‌های خالص تولید و دریافت کند. با این کار، مشکل تداخل در دریافت و ارسال به حداقل می‌رسد.
در حال حاضر باید در فرکانس‌های ادوات، اختلاف معنی‌داری وجود داشته باشد تا مشکل تداخل بوجود نیاید. اما با این فناوری می‌توان این محدودیت را پشت ‌سر گذاشت.
آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) سرمایه‌گذاری روی این حوزه انجام داده است تا راهی برای مونتاژ کردن سخت‌افزارهای نانومقیاس به‌دست آید تا از آن در سیستم‌های میکروالکترومکانیکی و نیمه‌هادی استفاده کرد.
در این راهبرد که به NanoLitz شهرت دارد، ابعاد سیم‌ها کاهش یافته تا هدر رفت انرژی به حداقل برسد و همچنین پاسخ‌دهی با دقت بالاتری انجام شود. این گروه تحقیقاتی از روش خودآرایی در DNA در این پروژه استفاده کردند.
محققان شرکت دراپر در حال ارائه راهبردی الهام گرفته از سیستم‌های میکروسیالی هستند تا نانوسیم‌های تولید شده به شکلی از پیش تعیین شده ببافند. با این کار می‌توان خروجی سیستم را افزایش داد. این شرکت در حال طراحی و ساخت این ابزار است. با بهبود سیگنال‌دهی می‌توان انتقال سیگنال‌ها را ۵ برابر بیشتر از حالت رایج در کانال‌ها انجام داد و مشکل تداخل را به حداقل رساند.
شرکت دراپر روی ارائه فناوری‌های پیشرفته برای حل مشکل پیشرو در حوزه اینترنت اشیاء کار می‌کند. این شرکت در حال حاضر با بخش‌های مختلف دولتی، صنعت و دانشگاه همکاری دارد.