استفاده از میدان مغناطیسی برای تسریع حرکت اسپرم

محققان با استفاده از میدان مغناطیسی و قرار دادن فنرهای آهنی در اطراف اسپرم موفق به افزایش سرعت حرکت آنها شدند. با این کار می‌توان شانس بارداری را افزایش داد.

فقدان توانایی در حرکت اسپرم یکی از مشکلاتی است که موجب ناباروری در مردان می‌شود. برای حل این مشکل معمولا پزشکان به صورت مصنوعی، اسپرم را به تخمک می‌رسانند تا لقاح صورت گیرد.
برای حل این مشکل محققان اخیرا اقدام به موتوردار کردن اسپرم‌ها کرده‌اند تا مشکل شنا کردن اسپرم حل شود. نتایج این پروژه در نشریه Nano Letters منتشر شده است.
لقاح مصنوعی روش نسبتا ارزانی است که در ان اسپرم به تخمک در محیط آزمایشگاه تزریق می‌شود. اما شانس موفقیت آن کمتر از ۳۰ درصد است. تزریق مستقیم در محیط بدن، اثربخشی بیشتری دارد اما بسیار پیچیده و گران است. در این روش باید تخمک از بدن خارج شده و با سوزن باردار شده و جنین به داخل رحم وارد شود. هر قسمت ممکن است با شکست روبرو شود.
برای حل این مشکل، محققان دانشگاه درسدن روش جدیدی ارائه کردند. آنها میکروموتوری روی اسپرم نصب کرده تا سرعت حرکت آن را افزایش دهند. آنها با استفاده از میدان مغناطیسی میزان سرعت حرکت اسپرم را کنترل کردند.
نتایج تحقیقات نشان داد که موتورهای می‌توانند مستقیم در اطراف اسپرم قرار گیرند. این اسپرم‌ها شانس بالاتری برای رسیدن به تخمک دارند. محققان معتقداند که هرچند نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد اما نتایج اولیه کاملا امیدوار کننده است.