بازدید ۱۵۰۰ دانش‌آموز لرستانی از نمایشگاه استانی توانا در شهرستان دورود

نمایشگاه استانی توانا ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۴ با بازدید ۸۰۰ دانش‌آموز دختر و ۷۰۰ دانش‌آموز پسر از شهرهای دورود، خرم‌آباد و کوهدشت در محل آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو-در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اشراق- شهرستان دورود (استان لرستان) برگزار شد.

در این برنامه که با همکاری باشگاه نانو و آموزش و پرورش شهرستان دورود با هدف فعال‌سازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی در دو بخش سمینار و بازدید از آزمایشگاه نانو اجرا شد، دانش‌آموزان با مفاهیم علوم و فناوری نانو و عملکرد و کاربرد تجهیزات آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو، توسط کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و باشگاه نانو آشنا شدند.

در بخش بازدید هم گروه‌های دانش‌آموزی از شهرهای دورود، خرم‌آباد و کوهدشت از تجهیزات تخصصی آزمایشگاه‌ نانو بازدید نموده و با نحوه کار این تجهیزات و نحوه عملکرد دستگاه‌های انفجار الکتریکی سیم، همگن‌ساز فراصوت، آون، هیتر استیرر، ترازوی دیجیتالی و سانتریفیوژ آشنا شدند. همچنین دانش‌آموزان از نحوه برگزاری المپیاد در طول دوره آگاه شدند و در ادامه همه دانش‌آموزان، مربیان و مسئولین پژوهش‌سرا از میز محصولات مرتبط با فناوری نانو بازدید کردند.

شایان ذکر است، با هماهنگی‌های انجام گرفته توسط مدیران پژوهش‌سرای اشراق، دانش‌آموزان لرستانی که در هفتمین المپیاد نانو ثبت نام کرده‌اند در این برنامه شرکت کردند.

آقای دکتر یاراحمدی؛ رییس محترم آموزش و پرورش شهرستان، آقای باجلوند؛ معاون آموزشی اداره، آقای نیکو؛ مدیر سرگروه‌های آموزشی، معاونین و مدیران کلیه مدارس دوره‌های اول و دوم متوسطه، آقای محبی؛ مسئول پژوهش‌سرای شهرستان کوهدشت و در مجموع ۱۵۰۰ دانش‌آموز علاقمند با حضور در محل آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو، از این برنامه بازدید کردند.

دکتر یاراحمدی؛ ریاست اداره آموزش و پرورش ضمن بازدید از نمایشگاه نانو از مدیریت پویای مدیر پژوهش‌سرای اشراق در برگزاری این برنامه تشکر کرد و گفت: «جامعه بشری در صد سال اخیر با رشد روز افزون جمعیت جهان به سمت تکنولوژی‌های جدید رفته است و به همین منظور به دنبال منابعی از تکنولوژی است که فضای کمتر را اشغال کنند و در عین حال نیاز‌های بیشتری از بشر را برآورده سازند. در گذشته صنایع بزرگی مانند کشتی‌سازی، ذوب آهن، صنایع آلومنیوم و مس و کارنجات بزرگ را فناوری روز و نشانه قدرت یک کشور می‌دانستند ولی امروزه با افزایش جمعیت و کمبود فضا دانشمندان به دنبال صنایعی هستند که با فضای کمتر، نیروی انسانی بیشتری کار کنند و با این دیدگاه به سمت فناوری‌های میکرو و نانو حرکت می‌کنند. خوشبختانه همانگونه که در فیلم‌هایی که از مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه نانو و دیدار با نخبگان این علم مشاهده نمودیم این امر درکشور ما نیز مورد توجه مسئولان است».

آقای محسن نیک‌آبادی، مدیر پژوهش‌سرا نیز گزارشی از فعالیت‌ها و امکانات پژوهش‌سرای اشراق ارایه کرد. وی گفت: «فعالیت‌های انجمن نانو شهرستان دورود از سال ۱۳۸۹ زیر نظر اساتید مجربی از باشگاه نانو به طور شروع شده و این پژوهش‌سرا برای هفتمین المپاد نانو که به زودی برگزار خواهد شد برنامه‌های ویژه‌ای را در دست اقدام دارد.». وی ابراز امیدواری کرد که دانش‌آموزان این پژوهش‌سرا بتوانند در این المپاید حائز رتبه شوند.

طبق نظرسنجی انجام شده و بنابر نظر کارشناسان و مدیر پژوهش‌سرا، دانش‌آموزان، معلمان و بازدیدکنندگان از سمینار برگزار شده و توضیحات و کار عملی انجام شده با دستگاه‌ها رضایت داشتند.

مهدی شاه‌رضائی(سرپرست نمایشگاه)؛ کارشناس ارشد نانوشیمی، لهون احدی(کارشناس فنی نمایشگاه)؛ کارشناس ارشد نانوفناوری، وحید رشیدوند(کارشناس فنی نمایشگاه)؛ کارشناس ارشد نانوفناوری، فریبا قاسم‌پور(کارشناس فنی نمایشگاه)؛ کارشناس ارشد فیزیک و علیرضا اولاد(کارشناس فنی نمایشگاه)؛ کارشناس ارشد عمران، اعضای مدرسان و کارشناسان این نمایشگاه بودند.

استان لرستان، اسفند ماه ۱۳۹۳ به آزمایشگاه نانو مجهز شده است، این آزمایشگاه در پژوهش‌سرای اشراق شهرستان دورود با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد نانو و وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی گردیده است و در مجموع ۴۶۹,۴۷۶,۰۰۰ ریال برای راه‌اندازی این آزمایشگاه هزینه شده است.