مقابله با باکتری‌ها با کشف «ژن‌هــای روز مـبـادا» در آن‌ها

محققان کانادایی با همکاری پژوهشگرانی از آمریکا به دنبال روش‌های مقابله با مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها هستند. آن‌ها به دنبال ژن‌هایی هستند که در روز مبادا، زمانی که ژن‌های دیگر، توسط آنتی‌بیوتیک از بین رفتند، فعال می‌شوند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه رجینا روی بررسی جهش‌های ژنی کار می‌کند. بابو و همکارانش به دنبال نقشه‌برداری از DNA هستند تا بتوانند روشی برای ممانعت از گسترش پدیده مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک ارائه کنند. این گروه با استفاده از کامپیوتر و شبیه‌سازی نشان دادند که می‌توان روی زنجیره ژنتیکی باکتری‌ها جهش‌های ثانویه ایجاد کرد. این گروه با انجام جهش‌ها روی باکتری به دنبال این هستند تا بدانند کدام‌ ژن‌ها می‌توانند در تعامل با دیگر ژن‌ها مؤثر باشند.
باکتری معروف ایکولا، چند دهه است که مورد مطالعه پژوهشگران بوده اما تاکنون ۴۶۰۰ ژن روی DNA این باکتری مرگبار، هنوز شناخته شده نیست.
آشوانی کومور از محققان این پروژه می‌گوید: «با ترکیب‌هایی این چنینی، ما می‌توانیم به عملکرد ژن‌های نامعلوم پی ‌ببریم.»
داینکو می‌گوید: « ما یک نقشه جامع از باکتری ایکولا داریم. در این نقشه ما برخی ژن‌ها را غیر فعال کرده و تأثیر این فرایند را روی عملکرد باکتری بررسی می‌کنیم. با ترسیم نقشه دقیق این باکتری، ما بهتر می‌توانیم بفهمیم که این باکتری چگونه عمل می‌کند.»
ایکولا قادر است در محیط‌های مختلف زنده بماند. این باکتری معمولاً زمانی که در برابر آنتی‌بیوتیک قرار گیرد، به این ترکیب مقاومت نشان می‌دهد. این گروه تحقیقاتی به دنبال این سؤال هستند که این باکتری چگونه مقاوم می‌شود. محققان می‌دانند که برخی ژن‌ها در باکتری‌ها برای روز مبادا هستند. این ژن‌ها زمانی که یک یا گروهی از ژن‌ها دچار مشکل شدند (برای مثال توسط آنتی‌بیوتیک از بین رفتند) فعال می‌شوند. آن‌ها قصد دارند این ژن‌ها را شناسایی و از آن برای ساخت داروی مناسب استفاده کنند. البته این کار ساده‌ای نیست و سال‌ها زمان می‌برد. در حال حاضر محققان دانشگاه تورنتو با دانشگاه هاروارد در حال کار روی این پروژه هستند.
نتایج این پروژه در نشریه Cell Reports منتشر شده‌است.