نانوپیش‌ماده‌ای برای ساخت لنزهای هوشمند چشم

محققان استرالیایی با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم موفق به ساخت ابزاری شدند که با نور برهم‌کنش کنترل شده می‌دهد. این ماده برای تولید لنزهای هوشمند چشم ایده‌آل است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، محققان دانشگاه آدلاید اقدام به ساخت نانوابزاری کردند که می‌توان با آن نور را دستکاری کرد. با این ابزار امکان فیلتر کردن رنگ خاصی از نور وجود داشته در حالی که شفافیت تصویر دستخوش تغییر نمی‌شود. از این نانوابزار می‌توان برای ساخت لنزهای هوشمند چشم استفاده کرد.
لنزهایی که با این نانوابزار ساخته شوند، می‌توانند تابش‌های نوری مضر را بدون ایجاد مشکل در بینایی و تصویر فیلتر کند. در نسخه‌های پیشرفته‌تر این لنز می‌توان امکان مشاهده اطلاعات حیاتی بدن و انتقال آن‌ها به تجهیزات یا افراد مختلف را ایجاد نمود.
دستکاری نور براساس بلورهای مصنوعی بسیار کوچکی که روی سطح قرار گرفته انجام می‌شود. این بلورها، نوسانگرهای دی‌الکتریکی هستند که بخشی از طول موج نور را دستکاری می‌کنند.
ویدیاچامنانکول از دانشگاه آدلاید می‌گوید: « دستکاری نور با استفاده از بلورهای مصنوعی با یک مهندسی بسیار دقیق امکان‌پذیر می‌شود. با استفاده از روش‌های پیشرفته برای کنترل خواص سطحی، ما می‌توانیم خواص فیلترها را کنترل کنیم. با این کار می‌توان ابزارهای مخابراتی نوری سریع و لنزهای تماسی هوشمند ساخت.»
ویدیا چامنانکول می‌افزاید: «چالش فعالی نوسانگر دی‌الکتریکی است که تنها با نورهای ویژه‌ای کار می‌کند. در این سیستم جدیدی که ما ارائه کردیم می‌توان با کشیدن سطح، این کار را انجام داد. ما بلورهای اکسید تیتانیوم را با دقت روی سطح قرار دادیم. از آنجایی که این ماده زیست‌سازگار است، برای تولید ادوات نوری قابل پوشیدن ایده‌آل است. با مهندسی این ساختار، ما ابزاری ساختیم که با کشیده شدن، دچار تغییر خواص می‌شود. با این کار می‌توان میزان برهم‌کنش نور را اصلاح کرد و از آن برای ساخت لنزهای چشمی هوشمند استفاده کرد.»
گوتروف از محققان این پروژه می‌گوید: «با این فناوری می‌توان قطعات نوری قابل پوشیدن و سبک ساخت. همچنین امکان تولید لنزهای هوشمند برای انسان یا دوربین‌های عکاسی فراهم می‌شود.»
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوانMechanically Tunable Dielectric Resonator Metasurfaces at Visible Frequencies, در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است.