حسگر گرافنی برای رصد فعالیت‌های مغز

محققان موفق شدند تا با استفاده از گرافن به روشی را برای ساخت حسگرهای مغزی ارائه کنند. با این روش می‌توان حسگرهایی با قابلیت رصد علمکرد مغز ساخت و در نهایت امکان شناسایی و درمان بیماری‌هایی نظیر افسردگی را فراهم نمود.

باغبان معمولا از یک ورق پلاستیک حفره‌دار برای حفاظت از ریشه گیاهان استفاده می‌کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی را ارائه نموده که در آن از ورق‌های گرافنی برای جدا نگه داشتن مولکول‌‌ها در سیستم‌های الکترونیک استفاده کردند. با استفاده از این روش می‌توان حسگرهای بسیار کوچکی ساخت که ابعاد آنها به حدی است که می‌تواند سیگنال‌های مغز را رصد کند.
پاول وایس استار استاد رشته بیوشیمی دانشگاه کالیفرنیا ورق گرافنی ساخته که دارای حفره‌های بسیار کوچکی است. این لایه گرافی را می‌توان روی سطح طلا قرار داد. در واقع این زیرلایه طلا قرار است به‌عنوان الگویی برای ایجاد خواص الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است.
وایس می‌گوید: « ما قصد داریم ماسکی ایجاد کنیم که با استفاده از آن بتوان مولکول‌ها را دقیقا در جای مورد نظر قرار داد. ما می‌دانیم که چطور می‌توان مولکول‌ها را در یک مرحله به طلا متصل کرد. با این کار می‌توان الگوهایی ایجاد کرد که برای ساخت نانوابزارهای الکترونیکی ضروری است. در این راهبرد جدید ما مانع از ایجاد الگو روی طلای موجود در سطح گرافن شدیم. جادهی دقیق مولکول‌ها به ما اجازه می‌دهد تا الگوی مورد نظر خود را ایجاد کنیم، کاری که در صنعت نانوالکترونیک نظیر زیست‌حسگرها بسیار مهم و حیاتی است.»
با این روش ساخت ادوات نانوالکترونیکی و نانوبیوالکترونیکی ساده‌تر انجام می‌شود. وایس معتقد است که این روش برای دانشمندانی که قصد دارند روی سطح طلا یا دیگر نانومواد، زیست‌حسگر ایجاد کنند مناسب است.
حسگرهای عصبی می‌توانند سلول‌های مغز را رصد کرده و عملکرد آن را کنترل کنند. با ساخت چنین حسگرهایی مسیر شناسایی و درمان برخی بیماری‌ها نظیر افسردگی و اوتیسم هموار می‌شود. محققان امیدوارند که با چنین حسگری بتوانند مدارهای منفرد مغز را تحریک کنند. این حسگر قادر است تفاوت میان کارکرد و اشکال در مغز را تفکیک کند.