ساخت «زیـردریـایی اتـمـی» با استفاده از ۲۲۴ اتم

پژوهشگران زیردریایی نانومقیاسی تولید کردند که با سرعت یک اینچ در ثانیه حرکت می‌کند. این ابزار از ۲۲۴ اتم تشکیل شده و می‌توان از آن در دارورسانی استفاده کرد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا محققان دانشگاه رایس موفق به ساخت زیردریایی نانومقیاسی شدند که تنها از ۲۲۴ اتم ساخته شده‌است. این زیردریایی با استفاده از پرتو فرابنفش کار می‌کند. محققان امیدوارند که این دستاورد آنها بتواند برای تولید ابزارهای انتقال بار مورد استفاده قرار گرفته و روزی بتوان با این زیردریایی دارورسانی انجام داد.
filereader.php?p1=main_a780e798c1256020d
این زیردریایی دارای موتوری است که با هر چرخش پروانه، ۱۸ نانومتر به جلو حرکت می‌کند. این موتور قادر است با یک میلیون دور در دقیقه حرکت کند که سرعت بسیار بالایی محسوب می‌شود.
این زیردریایی قادر است در هر ثانیه یک اینچ حرکت کند که شاید سرعت بالایی به نظر نرسد اما در مقیاس مولکولی سرعت قابل توجهی است. هنوز محققان برای هدایت و سمت و سو دادن به حرکت این زیردریایی روشی ارائه نکرده‌اند اما این زیردریایی قادر است در میان مولکول‌هایی با ابعاد خودش به راحتی حرکت کند.
این گروه تحقیقاتی تجارب زیادی در حوزه ماشین‌های مولکولی دارند، آنها اولین نانوماشین جهان را تولید کرده‌اند ماشینی که از یک مولکول تشکیل شده و دارای چهار چرخ است.
محققان این پروژه مدعی هستند که بیشتر ماشین‌های میکروسکوپی که تاکنون ساخته شده و مجهز به موتور هستند، جملگی مواد شیمیایی سمی تولید یا مصرف می‌کنند در حالی که این گروه تحقیقاتی با فرآیندی ۲۰ مرحله‌ای زیردریایی بی‌خطر تولید کردند.
محققان این پروژه انواع مختلف تست‌ها را روی این ماشین انجام داده‌اند و در آنها از نسخه‌های بدون موتور، با موتور کم سرعت و با موتور سریع استفاده کردند. محققان از میکروسکوپ فلورسانس برای رصد روند حرکتی این زیردریایی استفاده کردند. این گروه از یک کانال بسیار کوچک برای حرکت دادن این زیردریایی استفاده کردند. آنها به دنبال استفاده از این ابزار در سیستم‌های دارورسانی و پزشکی هستند.
نتایج این پروژه در نشریه Nano Letters منتشر شده‌است.