تبدیل گـرافـیت استخراج شده از معدن به گـرافــن

شرکت زنیاتا ونچرز در حال کار روی تولید گرافن از گرافیت موجود در معدن آلبانی در ایالت اونتاریو کانادا است. نتایج اولیه رضایت بخش بوده است.

زنیاتا ونچرز (Zenyatta Ventures) اعلام کرد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش تولید انبوه گرافن از گرافیت به دست آمده از معدن آلبانی دست یافته است. این دستاورد با همکاری محققان دانشگاه لیکهد در کانادا انجام شده است. این گروه به دنبال تولید ارزان قیمت گرافن از گرافیت صنعتی هستند.
در سال ۲۰۱۵، ایچنگ چن، استاد رشته سیمی در دانشگاه لیکهد، از انجمن مهندسی کانادا حمایت مالی دریافت کرد. این حمایت مالی برای چند منظور در نظر گرفته شد:
۱-  تعیین مشخصات خواص فیزیکی و شیمیایی گرافیت بدست آمده از معدن آلبانی
۲-  درک رفتارهای الکتروشیمیایی این ترکیب
۳- اصلاح گرافیت بدست آمده از این معدن برای استفاده در حوزه‌های مختلف
۴- تولید نانومواد کربنی مختلف نظیر گرافن از این گرافیت
پس از اختصاص این حمایت مالی، این گروه تحقیقاتی موفق به دستاوردهای متعددی در این حوزه شدند. آنها روش‌های متورق سازی مختلفی را روی گرافیت آلبانی آزمایش کردند. هدف این گروه تولید گرافن با کیفیت بالا با قیمت رقابت پذیر بود تا در نهایت بتوان به صورت انبوه این ماده را تولید کرد.
نتایج اولیه نشان داد که اکسید گرافن با کیفیت بالا از گرافیت در مقیاس آزمایشگاهی قابل استخراج است. اکسید گرافن به دست آمده را به سادگی و تنها با احیاء می‌توان به گرافن تبدیل کرد. این گروه با بازده ۹۸ درصد موفق به تولید گرافن از گرافیت شدند.
چن می‌گوید: «از نقطه نظر انالیزی، گرافیت آلبانی تمام ملزومات مورد نظر برای تولید یک محصول با کیفیت بالا را دارد. بلورهای موجود در این گرافیت بسیار بزرگتر از گرافیت‌های تجاری موجود در بازار است. بنابراین فرصت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در استفاده از این ماده وجود دارد.»
این گروه با ابزارهای مختلف نظیر طیف‌سنج اشعه ایکس، طیف سنج رامان و آنالیزهای ترموگراویمتری اقدام به مطالعه این گرافیت کردند.
معدن آلبانی در ایالت اونتاریو کانادا قرار دارد که حاوی چندین کیلومتر گرافیت در دل زمین است.