ساخت «پرده هوشمند گرافنی» با الهام از طبیعت

گرافن مقدار کمی از نور را جذب می‌کند. محققان با الهام از چشم شاپرک، موفق به الگودهی نانومقیاس گرافن شده و مقدار جذب را به ۹۰ درصد رساندند. آن‌ها با این روش موفق به ساخت پرده هوشمندی شدند که قادر است با کارایی بالا نور یا گرما را به الکتریسیته تبدیل کند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، محققان انگلیسی دانشگاه سری با الهام از نوعی شاپرک، پرده هوشمندی ساخته‌اند که از نور یا گرما، الکتریسیته تولید می‌کند. در این پرده هوشمند از لایه نازک گرافن استفاده شده است.
این گروه با استفاده از روشی موسوم به نانوالگودهی، گرافن را روی سطح فلز الگوداری رشد دادند. این الگوهای نانومقیاس موجب شکل‌گیری گرافن شده تا با این کار فضاهای بسیار کوچکی روی پرده هوشمند ایجاد شود. این فاصله‌ها می‌توانند ۹۰ درصد نور را به دام اندازند.

شاپرک‌ها دارای چشمان قوی هستند که از الگوهایی این چنینی برخوردار بوده و با این سیستم قادر به دیدن در شرایط تاریکی هستند. نور به سوی مرکز چشم شاپرک رفته و در آنجا انعکاس‌ها حذف می‌شوند؛ با این کار شکارچی‌ها نمی‌توانند برق چشم شاپرک را مشاهده کنند.
این گروه تحقیقاتی با الهام از این پدیده، الگوهای مشابهی را روی سطح گرافن ایجاد کردند. مدت‌هاست که دانشمندان دریافته‌اند، گرافن دارای پتانسیل‌های بالایی برای استفاده در جذب نور و گرما دارد. پیل‌های خورشیدی مجهز به گرافن می‌توانند کارایی بالاتری داشته باشند.
این پرده هوشمند می‌تواند به زودی در ساختمان‌ها برای تبدیل نور و گرما به الکتریسیته استفاده شود.
این فناوری کاربردهای متعددی دارد برای مثال می‌توان آن را روی سطح اشیاء مختلف قرار داد تا برای اینترنت اشیاء بتوان از اجسام مختلف استفاده کرد.
گرافن تنها بخش کوچکی از نور را جذب می‌کند، بنابراین برای استفاده در بخش اپتوالکترونیک مناسب نیست. با الگودهی نانومقیاس می‌توان سطح گرافن را به گونه‌ای اصلاح کرد که نور بتواند برهمکنش بیشتری با گرافن داشته باشد. با این کار مقدار جذب نور افزایش می‌یابد. گرافن دارای خواص الکترونیکی منحصر به فردی است، اما به صورت دست‌نخورده تنها ۲٫۳ درصد نور را جذب می‌کند. با این روش می‌توان این رقم را به ۹۰ درصد افزایش داد.
نتایج این پروژه در نشریه Science Advances منتشر شده است.