ارائه آیین نامه حمایت ستاد نانو از فعالیت‌های کارگزاری تبادل فناوری

آیین نامه «حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از فعالیت‌های کارگزاری تبادل فناوری» طی نشستی که هشتم اسفند ماه در محل ستاد نانو برگزار شد به تعدادی از کارگزاران فعال در این حوزه ارائه شد.

گسترش فعالیت‌های تجاری‌سازی فناوری در حوزه فناوری نانو در سال‌های اخیر و افزایش پروژه‌های همکاری فناوری میان شرکت‌های فناور (عرضه‌کننده) و شرکت‌های صنعتی (متقاضی) اهمیت طراحی برنامه‌های حمایتی در این زمینه را بیش از پیش نشان می‌دهد. یکی از بازیگران کلیدی در این حوزه «کارگزاران تبادل فناوری» هستند. این کارگزاران (که می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند)، نقش واسطه را میان شرکت‌های عرضه کننده و متقاضی ایفا می‌کنند و از این طریق، احتمال عقد قرارداد میان دو طرف و همچنین، اجرایی شدن چنین قراردادهایی را افزایش می‌دهند.
 
در همین راستا و با هدف معرفی و ارائه  آیین‌نامه حمایت ستاد نانو از فعالیت‌های کارگزاری تبادل فناوری و همچنین دریافت نظرات کارگزاران، کارگروه صنعت و بازار جلسه هم‌اندیشی را با حضور کارگزاران فعال در حوزه‌هایی چون پلاسما، نیروگاهی، مواد ضد لک، کشاورزی، نانوپوشش، ساخت و ساز و نساجی برگزار نمود.
 
از جمله موارد ارئه شده در این نشست می‌توان به مواردی چون وظایف کارگزاران و حق‌الزحمه فعالیت‌های کارگزاری و رتبه‌بندی کارگزاران اشاره کرد.

شایان ذکراست، یکی از راه‌حل‌های تجربه شده در دنیا برای غلبه بر موانعی که در مسیر ورود به بازار فناوری‌ها و محصولات جدید به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین وجود دارد، استفاده از «کارگزاران یا واسطه‌های فناوری» است.

در همین راستا یکی از برنامه‌های اصلی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو جهت تحقق اهداف سند راهبردی ۱۰ ساله دوم این ستاد، رسوخ فناوری نانو در صنایع مختلف است.

کار گروه صنعت و بازار ستاد نانو در این برنامه با جذب و تربیت کارگزاران تبادل فناوری در راستای ایجاد ارتباط بین فناوران و صنایع اقدام می نماید. گفتنی است، کارگزاران تبادل فناوری نقش مهمی را در انتقال فناوری‌ها و همکاری میان فناوران و متقاضیان صنعتی ایفا می‌کنند. اهم نقش‌های کارگزاران تبادل فناوری در صنعت شامل «ارزیابی و معرفی فناوری به متقاضیان»، «شناسایی و صورت بندی تقاضاهای صنعت» و «ایجاد پیوند بین عرضه و تقاضای فناوری» است.