ساخت حسگر رطوبت حاوی نانوذرات نقره

حسگر رطوبتی با خواص آنتی‌باکتریال می‌تواند برای نواحی با رطوبت بالا بسیار مفید باشد. حسگری که اخیراً ساخته شده به دلیل وجود پوششی حاوی نانوذرات نقره، نسبت به تشکیل زیست‌فیلم‌ها مقاوم است.

آیتور اوریتیا ازکونا، مهندس مخابرات، حسگر رطوبتی طراحی کرده است که دارای خواص آنتی‌باکتریال است. با استفاده از این حسگر می‌توان میکرواورگانیسم‌های موجود در محیط را از بین برد. این ویژگی در جاهایی که رطوبت بالاست نظیر بیمارستان‌ها و سازه‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد. این ابزار با استفاده از فناوری‌ نانو و الیاف نوری ساخته شده‌است. این دستاورد بخشی از پروژه دکتری ازکونا در دانشگاه ناواره است.
ازکونا می‌گوید: «رطوبت یکی از عوامل بسیار مهمی است که باید کنترل شود. این عامل در فرآیندهای صنعتی نظیر کنترل موادغذایی، کیفیت هوا، صنایع شیمیایی و زیست‌پزشکی اهمیت بالایی دارد. در نواحی با رطوبت بالا اندازه‌گیری رطوبت دشوار است.»
تکثیر باکتری‌ها در محیط با رطوبت بالا خیلی سریع اتفاق می‌افتد و در نهایت منجر به تشکیل زیست فیلم در سطح می‌شود. تشکیل این زیست فیلم‌ها روی عملکرد تجهیزات تاثیرگذار بوده و موجب از کار افتادن آنها می‌شود. بنابراین، ممانعت از تشکیل این فیلم‌ها می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
برای حل مشکلاتی این چنینی، محققان این پروژه اقدام به ساخت حسگری کردند که دارای خواص آنتی‌باکتریال است. این حسگر در محیط‌های بسیار مرطوب که باکتری‌ها به سرعت رشد می‌کنند به فعالیت خود ادامه می‌دهد بدون این که زیست فیلمی روی آن تشکیل شود.
در ساخت این حسگر، محققان از نوعی نانوپوشش استفاده کردند که در آن از نانوذرات استفاده شده بود. این نانوپوشش روی سطح الیاف نوری قرار می‌گیرد. این نانوپوشش با ضخامت کمتر از یک میکرون روی سطح الیاف قرار می‌گیرد که به دلیل وجود نانوذرات نقره در بدنه آن می‌تواند خواص آنتی‌باکتریال داشته باشد.
وجود الیاف نوری یک مزیت در ساخت این حسگر دارد؛ این الیاف زیست‌سازگار بوده و نسبت به تداخل الکترومغناطیسی ایمن است. هزینه ساخت و وزن محصول نهایی بسیار کم است. این حسگر رطوبتی با طول عمر بالا می‌تواند در درازمدت بدون این که دچار زوال شود، کار کند.