چطور از هـوای کــویر، آب بگیریم؟

دل بخیل آسمان رغبت باریدن ندارد، در اینجا هر فـِعلی برای رسیدن به آب، ممد حیات است و مفرح ذات. محققان با الهام از نوعی سوسک صحرایی، موفق به ارائه فناوری برای جذب مولکول‌های آب از هوای کویر شدند. این روش می‌تواند برای اهداف خنک‌سازی نیز مورد استفاده قرار گ

به گزارش سایت فناوری های همگرا، در دل بیابان، چیزی ارزشمندتر از آب نیست، ماده‌ای گرانبها که سرچشمه حیات است. تکامل جانداران همیشه به گونه‌ای بوده که خود را با شرایط موجود در طبیعت وفق دهند، بنابراین در پهنه صحرا، میان تقابل «آب و آتش»، زمزمه حیات را می‌توان به گوش جان شنید.
میلیون‌ها سال تکامل، برای آموختنِ چگونه زنده ماندن زمان کافی بوده است. سوسک نامیک، حشره‌ای است که می‌داند چگونه از «هوا آب بگیرد».
filereader.php?p1=main_6a992d5529f459a44
این حشره دستمایه ارائه فناوری جدیدی بوده است. ساختار پوسته‌ منحصر به فرد این حشره می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا مواد هوشمند تولید کنند. روی سطح بدن این حشره نانوساختارهایی وجود دارد که قادراند ذرات کمیاب و سرگردان آب را از دل هوا شکار کرده و این سوسک را سیراب کند. وجود ساختارهایی نانوحفره‌ای روی بدن این حشره موجب لغزنده شدن آن شده و در نهایت شرایط را برای سـُر خوردن مولکول‌های آب فراهم می‌کند.
این فناوری در دانشگاه هاروارد شبیه سازی شده است تا با استفاده از آن بتوان آب تولید کرد. این فناوری می‌تواند برای زدودن گرما نیز مورد استفاده قرار گیرد به طوری که مقدار آب تولید شده متناسب با مقدار حرارت دفع شده از بدن است.
نتایج این پروژه در نشریه Nature منتشر شده است.