ضرورت ارزیابی ریسک‌های نانومواد از دیدگاه OECD

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی درخواست کرده است تا در زمینه ریسک‌های استفاده از نانومواد در زباله‌های خانگی تحقیقات فوری صورت پذیرد.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) درخواست کرده است تا در زمینه ریسک‌های استفاده از نانومواد در زباله‌های خانگی، تحقیقات فوری صورت پذیرد. طبق گزارشی که درتاریخ ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی منتشر شده است، باید برای ارزیابی ریسک‌های احتمالی نانومواد مهندسی شده مورد استفاده در زباله‌های خانگی و ورود آن‌ها به محیط زیست، تحقیقات فوری انجام گیرد. گزارش OECD با عنوان نانومواد در فرایند ضایعات: دانش کنونی در زمینه ریسک‌ها و اثرات، خاطر نشان می‌سازد که نانومواد مهندسی شده در حال ورود به مکان‌های دفن زباله‌ها و تجهیزات تصفیه آب‌‌های زائدی هستند که برای تصفیه نانوذرات طراحی شده‌اند.
در حالی که کارخانه‌های پیشرفته تصفیه زباله‌ها ممکن است بخش اعظمی از نانومواد را از زباله‌ها جمع‌آوری نمایند، اما با وجود فرایندهای با کارایی کم، بخش قابل توجهی از نانومواد وارد محیط‌زیست می‌شود. در این راستا، گزارش جدید OECD خواستار انجام تحقیقات در زمینه نوع و مقدار نانوموادی هستند که وارد جریان ضایعات شده و دارای اثرات بالقوه‌ می‌باشند. در نهایت گزارش مذکور خواستار ارائه شاخص‌های ایمنی بیشتر برای کارگرانی هستند که در حوزه بازیافت فعالیت می‌کنند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه نمایند.