برگزاری سمینار کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی در استان سمنان

در چارچوب برگزاری چهارمین هفته استانی فناوری نانو در استان سمنان، سمینار کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی در تاریخ ۱۷ اسفند ۹۴ با حضور مدیران و کارشناسان صنعت برق استان سمنان در محل شرکت برق منطقه‌ای سمنان برگزار شد.

در راستای برنامه‌های چهارمین هفته استانی فناوری نانو که به میزبانی استان سمنان در حال برگزاری است صبح روز دوشنبه، ۱۷ اسفند‌ماه، سمیناری با موضوع کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی در محل شرکت برق منطقه‌ای سمنان برگزار شد.
این برنامه مورد استقبال مدیران و کارشناسان شرکت برق منطقه‌ای سمنان و شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان و همچنین مدیران و کارشناسان انرژی شرکت‌های همکار برق منطقه ای سمنان واقع شد و بیش از ۷۰ نفر در این جلسه شرکت داشتند.

از مجموع ۷۱ نفر شرکت کننده در این سمینار ۴۰ نفر از مدیران و کارشناسان شرکت برق منطقه‌ای سمنان و ۲۱ نفر نیز از شرکت توزیع برق منطقه‌ای سمنان حضور داشتند. سایر شرکت‌کنندگان از طرف شرکت‌های آب‌و‌فاضلاب شهری استان سمنان، آذرخش انتقال نیرو، تولیدی شیمیایی کلران، سیمان شاهرود و فولاد فجر سمنان در این برنامه شرکت کرده بودند. ۲۲ نفر از شرکت‌کنندگان در سمینار در سطح مدیران و معاونین بوده و ۴۹ نفر دیگر شامل کارشناسان بخش‌های مختلف صنعت برق استان و کارشناسان انرژی شرکت‌های همکار، پیمانکاران و مشترکین شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق سمنان بودند.

filereader.php?p1=main_387795c86765346ec

برنامه این سمینار با سخنرانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان در مورد اهمیت پرداختن به فناوری نانو و فرصت‌های پیش روی فناوری نانو آغاز شد.
محتوای ارائه شده توسط کارشناسان در این سمینار شامل بررسی چالش‌ها و معرفی راهکارها و ظرفیت‌های فناوری نانو در قسمت‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی بود. همچنین ظرفیت‌های استفاده از فناوری‌نانو در صنعت الکترونیک و دستاوردهای فناوری نانو در زمینه مهندسی مواد که در صنعت برق و انرژی قابل استفاده هستند معرفی و بررسی شدند.

به منظور تکمیل اهداف ترویجی سمینار و آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌کنندگان با کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی بسته‌هایی تدارک دیده شده بود که بین حضار توزیع شد. گزارش‌های تخصصی کاربرد‌فناوری در بخش برق و انرژی که در این برنامه ارایه شد، عبارت بودند از؛

۱. کتابچه محصولات فناوری نانو در صنعت برق
۲. گزارش صنعتی «کاربردهای فناوری نانو در بخش تولید انرژی الکتریکی»
۳. گزارش صنعتی «کاربردهای فناوری نانو در صنعت سیم و کابل»
۴. گزارش صنعتی «کاربرد فناوری نانو در بهبود عملکرد سلول‌های خورشیدی»
۵. گزارش صنعتی «کاربردهای فناوری نانو در چاه ارت»
۶. گزارش صنعتی «کاربردهای فناوری نانو در صنعت دیودهای نورافشان»

در پایان این سمینار به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. اهم سوالات مطرح شده از سوی حاضرین شامل سوال در مورد نحوه استفاده از انواع نانوپوشش‌ها، هزینه‌های استفاده از فناوری نانو در بهینه‌سازی محصولات مورد استفاده در صنعت برق و مسائل زیست محیطی مربوط به استفاده از محصولات فناوری نانو بود. همچنین فرم‌های تبادل فناوری در اختیار افراد علاقه‌مند قرار گرفت و ۱۴ تقاضای صنعتی ثبت شد. درخواست‌های مطرح شده در فرم‌های جمع آوری شده در حوزه‌های انرژی و نیروگاهی، نانومواد، نانوپوشش‌ها، رنگ و رزین، ساختمان، نانوالکترونیک، کامپوزیت و پلیمر و نفت و پتروشیمی بودند.

شایان ذکر است، چهارمین هفته استانی فناوری نانو از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ اسفندماه به مدت ۶ روز با مشارکت استانداری
سمنان و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان و با حمایت ستاد ویژه
توسعه فناوری نانو برگزار می‌‌شود.