نانوحامل مغناطیسی برای شناسایی و درمان تومور سرطانی

محققان ایتالیایی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی، روشی برای از بین بردن تومور سرطانی ارائه کردند. این نانوذرات با اثربخشی بالا قادر به درمان سرطان هستند در حالی که اثرات جانبی داروهای شیمی‌درمانی را ندارند.

محققان موسسه فناوری ایتالیا به بررسی تاثیر نانووکتورهای مغناطیسی دارویی روی تومورهای حالت جامد پرداختند و نشان دادند که این سیستم دارویی می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیمی‌درمانی باشد بدون این که اثرات جانبی به همراه داشته باشد.
این پروژه که به درخواست مرکز فلومگنتو انجام شده‌است، از نانوذرات مغناطیسی برای رهاسازی داروهای شیمی‌ درمانی استفاده می‌کند. برای این کار، دارو با استفاده از میدان مغناطیسی به محل تومور سرطان برده شده و در آنجا رهاسازی انجام می‌شود.
ترسا پلگرینو از محققان این پروژه می‌گوید: «نانوذرات مغناطیسی داروهای ضدسرطانی را به محل تومور منتقل می‌کند، این کار بسیار هوشمندانه‌تر از روش‌های رایج شیمی‌درمانی انجام می‌شود. در این روش، محققان از دوزهای بسیار پایین داروی شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند. این روش بسیار مورد توجه بوده و در حال توسعه است. از این روش در حوزه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. نانوذرات مغناطیسی به‌عنوان عامل کنتراست دهنده در فرآیند شناسایی تومور سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند سلول‌های تومور را از سلول‌های سالم جداسازی کند.»
فلومگنتو در میان ۱۰ شرکت نوپا در برنامه BioUpper شناخته شده‌است، برنامه‌ای که هدف از آن تسریع رشد علوم زیستی است.