کوچک‌ترین و نازک‌ترین لنز جهان ساخته شد

چقدر یک لنز می‌تواند کوچک باشد؟ به اندازه عدسی چشم یک حشره؟ اخیرا با استفاده از بلورهای دی‌سولفید مولیبدن لنز بسیار کوچکی ساخته شده‌است که ضخامت آن در حد ۹ لایه اتمی است. این لنز ۶٫۳ نانومتر ضخامت دارد و از آن می‌توان برای ساخت زیست ادوات یا نمایشگرهای ال

محققان استرالیایی موفق به ساخت نازک‌ترین لنز جهان شدند. این لنز ۶٫۳ نانومتر ضخامت دارد که ۲۰۰۰ برابر نازک‌تر از قطر تار موی انسان است. این لنز می‌تواند کاربردهای متعددی در بخش پزشکی و فناوری‌نانو داشته باشد.
رکورد قبلی نازک‌ترین لنز در اختیار لنزی با ضخامت ۵۰۰ نانومتر بود. این لنز جدید توسط یوریو لو از دانشگاه ملی استرالیا ساخته شده‌است.

filereader.php?p1=main_74bdefab9757a0816
در ساخت این لنز از نوعی بلور از جنس دی‌سولفید مولیبدن استفاده شده‌است. این گروه تحقیقاتی از نوار چسب برای متورق کردن لایه‌های این بلور استفاده کردند تا در نهایت لایه‌ای نازک به ضخامت ۶٫۳ نانومتر بسازند که تنها از ۹ لایه اتمی تشکیل شده‌است.
برای متمرکز کردن پرتو یونی، محققان از این لنز استفاده کرده و یک ساختار گنبدی شکل ایجاد کردند. این گروه نشان دادند که یک لایه بسیار نازک از این ماده به ضخامت ۰٫۷ نانومتر خواص نوری جالب توجهی دارد.
با ضریب شکست بالا، ۵٫۵، نور می‌تواند چندین بار در این ساختار وارد و خارج شود. برای درک بهتر ضریب شکست این لنز، یادآور می‌شود که ضریب شکست الماس ۲٫۴ بوده و ضریب شکست آب ۱٫۳ است. این فناوری می‌تواند مسیر تولید لنزهای دوربین‌های پیشرفته را هموار کند.
لو می‌گوید: «امکان دستکاری نور در مقیاس اتمی مسیرهای تازه‌ای به سوی ساخت ادوات نوری و تجمیع آن با دستگاه‌های پیشرفته ایجاد می‌کند.»
از این فناوری می‌توان برای ابداع ادوات زیستی استفاده کرد؛ برای مثال، لنزهایی را در نظر بگیرید که همانند حشرات موجب دید در مقیاس‌های تازه می‌شود. از این مواد می‌توان برای ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده کرد.»
شرکت‌های مختلفی با استفاده از این لنز نمونه اولیه‌ای از محصولات جدید را ارائه کرده‌اند. یکی از مزایای بلورهای دی‌سولفید مولیبدن آن است که در دماهای بالا مقاوم است. این ماده نیمه‌هادی بوده و خواص روان‌سازی دارد.
نتایج این پروژه در نشریه Light: Science and Applications منتشر شده‌است.