طرح مشترک دانشگاه اراک و شرکتی های داخلی در جهت تولید مواد نانوکامپوزیتی حساس به نور به منظور تسریع فرایند تصفیه‌ی آب

محقق دانشگاه اراک با همکاری شرکت های صنایع فرش فرهی کاشان، نرمینه بافت کاشان و شرکت بخار گستر اتیه، اقدام به سنتز یک نانوکاموزیت حساس به نور مورد استفاده در تصفیه‌ی آب نموده است. این نانوکامپوزیت پلیمری که مبتنی بر اصول شیمی سبز تهیه شده، قادر است به کمک

امروزه موضوع آلودگی آب در کشور به یک معضل اساسی تبدیل شده است. تصفیه‌ی آب آشامیدنی و پساب‌های صنعتی پیش از رهاسازی در طبیعت، ازجمله‌ی این موضوعات به شمار می‌روند. از طرفی پیش‌تصفیه‌ی آب مورد استفاده در سیستم‌های تأسیسات کارخانه‌ها و مراکز صنعتی به میزان زیادی از تشکیل رسوبات آهکی و زنگ‌زدگی تجهیزات جلوگیری به عمل می‌آورد. ازاین‌رو، معرفی و توسعه‌ی موادی که فرایند تصفیه و نرم‌سازی آب را تسریع می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر فرید میر حسینی اهداف دنبال شده در این طرح را بدین‌صورت تشریح کرد: «هدف از انجام این طرح سنتز یک نانوکامپوزیت دارای خاصیت فتوکالیستی به‌منظور پیش‌تصفیه‌ی آب مورد استفاده در سیستم‌های تأسیساتی بود. در ادامه سعی بر آن شد که سیستمی را طراحی کنیم که از قابلیت همزمان جذب و تخریب فتوکاتالیستی رنگ‌دانه‌های موجود در پساب صنایع نساجی برخوردار باشد و فاکتورهای مورد نظر سازمان محیط ‌زیست را بهینه نماید.»
وی خاطرنشان کرد: «عدم وابستگی عملکرد این نانوکامپوزیت‌ها به pH آب، حفظ کیفیت مطلوب عملکرد علی‌رغم استفاده‌ی مکرر، کاهش اثرات مخرب زیست‌ محیطی در مقایسه با سیستم‌های فعلی، بازدهی بالای این نانوکامپوزیت‌ها و حذف فرایندهای شیمیایی در تصفیه‌ی پساب‌ها، از مزایای عمده‌ی استفاده از این نانوکامپوزیت‌های فتوکاتالیستی بشمار می‌روند.»
میرحسینی با اشاره به عملکرد بهتر مواد فتوکاتالیستی در مقیاس نانومتری در مقایسه با شکل بالک این مواد گفت: «همان‌گونه که به اثبات رسیده است، ابعاد نانومتری فتوکاتالیست، موجب افزایش بیشتر سرعت و بازدهی بالاتر فرایند تخریب آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌ها می‌گردد. به‌علاوه حضور نانوذرات فتوکاتالیستی به‌عنوان پرکننده در کامپوزیت‌ها موجب ایجاد یک سطح مناسب با بیشترین ظرفیت جذب نور مرئی و متعاقب آن بهبود عملکرد آن‌ها را در تسریع فرایند تخریب خواهد شد.»
وی در پایان افزود : « محصول فوق در شرکت دانش بنیان ریزفناوران شیمی سبز، مستقر در مرکز رشد واحد فناوری دانشگاه اراک، در حال تولید انبوه است. همچنین، در حال حاضر یک قرارداد در قالب یک طرح پژوهشی با بیمارستان امیرالمومنین اراک منعقد نموده و قرار است این محصول در تاسیسات بیمارستان بارگذاری شود.»
این طرح در قالب رساله‌ی دکترای فرید میرحسینی و با راهنمایی دکتر علیرضا صلابت از دانشگاه اراک انجام ‌شده است. این پایان‌نامه که با همکاری صنایع فرش فرهی و نرمینه بافت کاشان کاشان انجام‌ شده که تحت عنوان پایان‌نامه‌ی مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ی توسعه‌‌ی فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.